Για «αισθητή πτώση» της αγοραστικής κίνησης κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων κάνουν λόγο στην πλειονότητά τους οι έμποροι του Ηρακλείου. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τα πάγια προβλήματα που αντιμετωπίζει ο εμπορικός κόσμος του Δήμου, οδηγούν σε αδιέξοδο τους καταστηματάρχες.
Ρεπορτάζ: Αρετή Κοτσολάκου
Σε «ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα» είδε την αγοραστική κίνηση τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η κ. Γεωργία Αλεξοπούλου, ιδιοκτήτρια καταστήματος κοσμημάτων. «Σημαντικό ρόλο έχει παίξει η οικονομική κρίση γιατί οι καταναλωτές δεν έχουν πλέον χρήματα», ανέφερε η κ. Αλεξοπούλου, συμπληρώνοντας ότι «σίγουρα μας επηρεάζουν και τα εμπορικά κέντρα που έχουν ανοίξει στα Βόρεια Προάστια. Ο κόσμος εκεί μπορεί να κάνει τα πάντα: να πάει βόλτα, να πιει τον καφέ του και παράλληλα να κάνει τις αγορές του. Οπότε τα προτιμά».
Στο ίδιο μήκος κύματος, η κ. Ελένη Κουντουριώτη, υπάλληλος σε κατάστημα γυναικείων εσωρούχων δήλωσε: «Εμείς φέτος δουλέψαμε για πρώτη φορά με στοκ εμπόρευμα, οπότε δεν μπορώ να κάνω άμεση σύγκριση με την περσινή χρονιά. Ωστόσο, πέρυσι, που δουλεύαμε με κανονικές τιμές, τα ταμεία μας ήταν καλύτερα από φέτος που δουλέψαμε με τιμές 50% κάτω». Μάλιστα, η κ. Κουντουριώτη σημείωσε ότι «όλα τα μαγαζιά που ρωτάω, έχουν πτώση στην περιοχή», καταλήγοντας ότι «ο κόσμος δεν δίνει εύκολα τα χρήματά του πια γιατί έχει στριμωχτεί. Και φαίνεται ότι τελικά πάει στα εμπορικά κέντρα».
Την αντίθεσή της στην πρόωρη έναρξη των εκπτώσεων δήλωσε η κ. Άννα, ιδιοκτήτρια καταστήματος γυναικείων ενδυμάτων, υπογραμμίζοντας ότι «όταν γίνεται πιο νωρίς η έκπτωση, αναγκαζόμαστε να πουλήσουμε τα κομμάτια που πρέπει να προωθηθούν, σε μισή τιμή. Και απ’ ότι έχω ακούσει γενικότερα, δεν έχουν ωφεληθεί πολλοί φέτος από τις πρόωρες εκπτώσεις». Αναφορικά με την αγοραστική κίνηση κατά την περίοδο των εκπτώσεων, η κ. Άννα σημείωσε: «Δουλέψαμε λίγο στις αρχές Ιουλίου. Μετά είχαμε δουλειά κάποιες μέρες σποραδικά. Ο Αύγουστος ήταν τελείως “νεκρός”. Σε σχέση με πέρυσι ήταν σίγουρα χειρότερα». Την ίδια άποψη εξέφρασε και η κ. Βιβή, υπάλληλος σε κατάστημα γυναικείων ενδυμάτων: «Τον Ιούλιο κάπως κινήθηκε λίγο η κατάσταση με τις εκπτώσεις. Τον Αύγουστο τίποτα».
Μειωμένη κινητικότητα σε σχέση με την περσινή χρονιά διαπίστωσε στη διάρκεια των φετινών εκπτώσεων και ο κ. Αντώνιος Διακούλης, ιδιοκτήτης Pet Shop. «Εμείς δεν έχουμε εκπτώσεις, καθώς είναι τα είδη τέτοια. Ωστόσο, η κίνηση κατά τους θερινούς μήνες ήταν πεσμένη σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αλλά η κίνηση είναι πεσμένη γενικά όλο το χρόνο. Γιατί η κρίση ήρθε πέρυσι τέτοιο καιρό και οπωσδήποτε άρχισε να δείχνει διαφορά προς το χειρότερο».
Για πτώση της τάξεως τουλάχιστον του 20% έκανε λόγο και ο ιδιοκτήτης καταστήματος αθλητικών ειδών και πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Πέτρος Ελευθεριάδης. «Το βασικό πρόβλημα είναι η κρίση η οποία επηρεάζει τη συμπεριφορά των καταναλωτών», τόνισε ο κ. Ελευθεριάδης συμπληρώνοντας ότι «τα εμπορικά κέντρα έχουν οπωσδήποτε παίξει ρόλο. Η λειτουργία τους μας έχει επηρεάσει αρνητικά. Παράλληλα, δημιουργήθηκε και επιπλέον πρόβλημα με τη διακοπή της λειτουργίας του σταθμού του ΗΣΑΠ λόγω έργων, από τα μέσα Ιουλίου έως και τα τέλη Αυγούστου, γεγονός που επιβάρυνε την ήδη άσχημη κατάσταση».
Πτώση στην εστίαση
Μείωση της κίνησης όμως φαίνεται ότι βλέπουν και τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, που κυριολεκτικά κατακλύζουν τον Δήμο Ηρακλείου. «Πολύ πεσμένη» είδε την προσέλευση του κόσμου σε σύγκριση με το περσινό καλοκαίρι ο κ. Γιάννης, υπάλληλος σε καφετέρια, αποδίδοντας το φαινόμενο αυτό στη διακοπή της λειτουργίας του σταθμού Ηρακλείου του ΗΣΑΠ. Αντίθετα, ο κ. Νίκος Παππάς, υπάλληλος σε café-bar-restaurant, δήλωσε ότι «σε σχέση με την περυσινή χρονιά έμεινε περισσότερος κόσμος στην Αθήνα γιατί δεν είχε χρήματα για διακοπές. Ωστόσο, οι πελάτες έρχονταν μόνο για να πιουν έναν καφέ. Στο bar και το εστιατόριο η κίνηση ήταν πεσμένη».
Η… αισιόδοξη πλευρά
Στην… αντίπερα όχθη, για θετική θερινή περίοδο έκανε λόγο η κ. Πόπη Δαρζέντα, υπάλληλος σε κατάστημα καλλυντικών. «Είχαμε τόση δουλειά που δεν καταλάβαμε καν ότι ήταν καλοκαίρι. Ωστόσο, εμείς έχουμε σταθερά χαμηλότερες τιμές από τα υπόλοιπα καταστήματα», δήλωσε η κ. Δαρζέντα. «Σταθερή» είδε την κίνηση και η κ. Θεοδώρα Γιαννοπούλου, ιδιοκτήτρια βιβλιοχαρτοπωλείου: «Η κίνηση στο μαγαζί ήταν ίδια όπως κάθε χρονιά. Πάντα ήταν “πικροί” οι καλοκαιρινοί μήνες».
Τα προβλήµατα είναι διαρκή
Σημαντικά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σε διαρκή βάση οι καταστηματάρχες του Δήμου Ηρακλείου. Η ανυπαρξία ενιαίας, συγκεντρωμένης και οργανωμένης αγοράς δυσχεραίνει την προσέλκυση καταναλωτικού κοινού. «Το Ηράκλειο φημίζεται κυρίως για τις καφετέριες. Τα εμπορικά μαγαζιά είναι «σπαρμένα» σε όλο τον Δήμο, οπότε δεν έχουμε περαστικούς πελάτες και γι’ αυτό δουλεύουμε σαν συνοικιακά καταστήματα, με σταθερή πελατεία», τόνισε ο κ. Ελευθεριάδης. Την ίδια άποψη υποστήριξε και η κ. Βιβή: «Στο Ηράκλειο δεν έχουν μέλλον τα εμπορικά καταστήματα, γιατί δεν είναι εμπορική περιοχή. Από τη μια μεριά υπάρχει η μεγάλη αγορά της Νέας Ιωνίας και από την άλλη όλα τα μεγάλα εμπορικά κέντρα που έχουν ανοίξει στα Βόρεια Προάστια, οπότε εδώ θα έρθουν μόνο οι κάτοικοι της γειτονιάς». Το μειονέκτημα της μη ύπαρξης συγκεντρωμένης αγοράς υπογράμμισε και ο κ. Διακούλης: «Το Ηράκλειο δεν διαθέτει μεγάλη εμπορική αγορά, οργανωμένη, δυνατή, που να είναι «πέρασμα» και να συγκεντρώνει τον κόσμο. Τα μαγαζιά είναι λίγα και διασκορπισμένα».
Ωστόσο, ως «σημείο καμπής» στη λειτουργία των καταστημάτων, τόσο ο κ. Διακούλης όσο και η κ. Κουντουριώτη θεωρούν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Όπως ανέφερε η κ. Κουντουριώτη, τα έργα που ξεκίνησαν το 2004 στο σταθμό του Ηρακλείου, και παράλληλα η μετατροπή τμήματος της οδού Μαρίνου Αντύπα σε πεζόδρομο, «έκοψαν την κίνηση και τώρα για να έρθουν εδώ οι πελάτες από τους όμορους δήμους πρέπει να κάνουν κύκλο. Το αποτέλεσμα είναι να έχει απομονωθεί το κατάστημα». Από τη μεριά του, ο κ. Διακούλης δήλωσε ότι «καταγγέλλει» τις διοικήσεις του Δήμου Ηρακλείου, τόσο την τωρινή όσο και την προηγούμενη, γιατί, όπως ανέφερε, «ακολουθούν μια πολιτική μόνο υπέρ των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος. Παράλληλα, τόνισε ότι «το κόψιμο της οδού Μαρίνου Αντύπα ήταν λάθος, γιατί, ενώ παλαιότερα έρχονταν πελάτες και από τους γύρω δήμους, τώρα δουλεύουμε μόνο με σταθερή πελατεία. Εν τω μεταξύ δημιουργήθηκε και η Αττική Οδός και πολλά αυτοκίνητα φεύγουν από εκεί, οπότε η κίνηση έπεσε κατακόρυφα».
Ένα επιπλέον σημαντικό πρόβλημα που επισημαίνουν στην πλειονότητά τους οι επιχειρηματίες το Ηρακλείου είναι η έλλειψη ικανού αριθμού θέσεων parking, γεγονός που δυσχεραίνει την πρόσβαση των καταναλωτών στα καταστήματα. Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι ο Εμπορικός Σύλλογος Ηρακλείου έχει διακόψει τη λειτουργία του τα τελευταία περίπου 15 χρόνια.