Σημαντική εξέλιξη ως προς το πολυσυζητημένο θέμα της μετεγκατάστασης του καζίνο της Πάρνηθας στο Μαρούσι συνιστά η αποδοχή με ισχυρή πλειοψηφία από το Συμβούλιο της Επικρατείας των τεσσάρων προσφυγών και οι οποίες είχαν συζητηθεί τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς, με τους προσφεύγοντες, μεταξύ των οποίων ο Δήμος Χαλανδρίου και το Καζίνο Λουτρακίου, να στρέφονται κυρίως κατά της διαδικασίας προέγκρισης που είχε λάβει το επενδυτικό σχέδιο από το ΚΕΣΥΠΟΘΑ τον Μάιο του 2019. Διαδικασία που εκείνη την περίοδο ήταν υποχρεωτική για μεγάλες επενδύσεις, αλλά καταργήθηκε με τον τελευταίο Επενδυτικό Νόμο.
Επίσης, με άλλες αποφάσεις της Ολομελείας του ΣτΕ (45,/2021 ακυρώθηκε και απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την οποία προεγκρίθηκε η κατ’ αρχήν χωροθέτηση Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για την μετεγκατάσταση του Καζίνο Πάρνηθας στον Δήμο Αμαρουσίου.
Η προβληματικότητα του νόμου αποτέλεσε το σημείο αναφοράς, όπως προκύπτει από το σκεπτικό της απόφασης για τις προσφυγές, τα σημαντικότερα σημεία της οποίας ακολουθούν παρακάτω:
«Το Σύνταγμα δεν αποκλείει, κατ’ αρχήν, την εισαγωγή με τυπικό νόμο ρυθμίσεων ατομικού χαρακτήρα, κατ’ απόκλιση από τη συνήθη διαδικασία που καθορίζεται στην οικεία νομοθεσία. Τούτο, όμως, ενόψει της συνταγματικής αρχής της διάκρισης των λειτουργιών, είναι επιτρεπτό κατ’ εξαίρεση, μόνο σε ειδικές περιπτώσεις, που δικαιολογούν τη θέσπιση ατομικών ρυθμίσεων με τυπικό νόμο· η συνδρομή δε των ειδικών αυτών συνθηκών πρέπει να προκύπτει από την αιτιολογική έκθεση του τυπικού νόμου και τα συνοδευτικά αυτής στοιχεία ή από τις συζητήσεις κατά την ψήφιση του νόμου στη Βουλή ή, τέλος, από τις συντρέχουσες πραγματικές περιστάσεις, υπό τις οποίες καθίσταται πρόδηλη η ανάγκη επιλογής από τον νομοθέτη της ως άνω εξαιρετικής διαδικασίας. Περαιτέρω, η θέσπιση με τυπικό νόμο ρυθμίσεων ατομικού χαρακτήρα τελεί υπό την προϋπόθεση ότι με τις εισαγόμενες ρυθμίσεις δεν παραβιάζονται συνταγματικές διατάξεις και αρχές, καθώς και οι κανόνες του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλοι κανόνες υπερνομοθετικής ισχύος. Τέτοιοι κανόνες είναι, μεταξύ άλλων, οι απορρέοντες από την συνταγματική αρχή της ισότητας [άρθρο 4 Συντάγματος] και από το δικαίωμα συμμετοχής στην οικονομική ζωή της χώρας, με την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στο πλαίσιο ανταγωνιστικής αγοράς [άρθρο 5 Συντάγματος], καθώς και η συναφής αρχή της διαφάνειας κατά τη θέσπιση ρυθμίσεων που ευνοούν ορισμένα πρόσωπα ή κατηγορίες προσώπων ή περιορίζουν τον ανταγωνισμό, ώστε να δύναται να διαγνωσθεί εάν οι ρυθμίσεις αυτές κινούνται εντός των συνταγματικών ορίων.
Δείτε: Θ. Αμπατζόγλου: «Το ΣτΕ έδωσε την απάντηση για το καζίνο»
Με τις διατάξεις των άρθρων 6-10 του ν. 4499/2017 ο νομοθέτης επιτρέπει τη μεταφορά του λειτουργούντος, δυνάμει των διατάξεων του ν. 3139/2013, καζίνο της επιχείρησης ΕΚΠΑ ΑΕ, από την Πάρνηθα σε άλλη θέση εντός της Περιφέρειας Αττικής, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, προσδιορίζει δε τα γενικά χαρακτηριστικά της θέσης στην οποία επιτρέπεται η μεταφορά. Από τα γενικά χαρακτηριστικά της θέσης στην οποία επιτρέπεται η μεταφορά προκύπτει ότι η νέα θέση διαφέρει ουσιωδώς από τη θέση στην οποία λειτουργεί το καζίνο της ΕΚΠΑ ΑΕ, δυνάμει του ν. 3139/2013 και της κυρωθείσης με τον νόμο αυτό σύμβασης. Εισάγεται δε, με την ρύθμιση του ν. 4499/2017, απόκλιση από την πάγια διαδικασία χορήγησης των αδειών λειτουργίας καζίνο, η οποία προβλέπει, διαχρονικώς, τη διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας καζίνο. Πρόκειται, συνεπώς, για ευνοϊκή, υπέρ της ΕΚΠΑ ΑΕ, ρύθμιση τυπικού νόμου, η οποία έχει ατομικό χαρακτήρα, καθ’ ο μέρος με αυτήν αίρεται η δεσμεύουσα την ΕΚΠΑ ΑΕ απαγόρευση μεταφοράς του καζίνο από το Ξενοδοχείο Mont-Parnes και παρέχεται στην εταιρεία το δικαίωμα μεταφοράς σε άλλη θέση, με τελείως διαφορετικά -ποιοτικώς- χαρακτηριστικά. Εξ άλλου, δεν προκύπτει ότι συντρέχουν ειδικές περιστάσεις ή επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που θα δικαιολογούσαν τη θέσπιση με τον ν. 4499/2017 της ως άνω ατομικού χαρακτήρα ρύθμισης. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, οι διατάξεις των άρθρων 6 επ. του ν. 4499/2017, θεσπίζουσες ρύθμιση ατομικού χαρακτήρα κατ’ απόκλιση από την συνταγματική αρχή της διάκρισης των λειτουργιών, χωρίς να προκύπτει ότι συντρέχουν ειδικές περιστάσεις ή επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που θα δικαιολογούσαν την απόκλιση αυτή, αντίκεινται στο Σύνταγμα. Μειοψήφησαν τέσσερις Σύμβουλοι, κατά τη γνώμη των οποίων με τις διατάξεις του ν. 4499/2017 προβλέπεται μεταφορά ήδη αδειοδοτημένης και λειτουργούσας επιχείρησης καζίνο και όχι ίδρυση νέας, με συνέπεια να μη μπορεί να θεωρηθεί ότι εισάγεται απόκλιση από την πάγια διαδικασία χορήγησης των αδειών λειτουργίας καζίνο. Περαιτέρω, σε κάθε περίπτωση, συντρέχουν εν προκειμένω ειδικές περιστάσεις ή επιτακτικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που δικαιολογούν τη μεταφορά».
«Δεν παύει η επένδυση, βελτιώνουμε τον σχεδιασμό», λέει η εταιρεία
Η πρώτη αντίδραση που είδε το φως της δημοσιότητας ήρθε από την εταιρεία «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.», η οποία κάνει αφενός λόγο για «απολύτως σεβαστές» αποφάσεις, ξεκαθαρίζει ότι δεν σταματά η υλοποίηση του έργου και προσθέτει ότι «θα βελτιωθεί ο σχεδιασμός της επένδυσης, αφού πρώτα μελετηθεί προσεκτικά το σκεπτικό των αποφάσεων και εφόσον προκύπτουν ζητήματα τυχόν τροποποιήσεων ή προσαρμογών ως προς τον σχεδιασμό της επένδυσης, από πλευράς της Εταιρείας, αυτές θα γίνουν άμεσα και τα οριζόμενα από το ΣτΕ θα εφαρμοστούν στο ακέραιο».
Σύμφωνα πάντα με πηγές της εταιρείας, «δεδομένου ότι η Προέγκριση από το ΚΕΣΥΠΟΘΑ, που αποτελούσε αντικείμενο των προσφυγών, έχει καταργηθεί δια Νόμου, εκτιμάται ότι δεν ανακόπτεται η διαδικασία υλοποίησης του έργου, όπως άλλωστε φαίνεται και από τις πρόσφατες εγκρίσεις του Συμβουλίου Μητροπολιτικού Σχεδιασμού για την αδειοδότηση της επένδυσης».
Διαβάστε: Καζίνο Πάρνηθας: «Περιμένουμε την πλήρη απόφαση του ΣτΕ, κάποια ζητήματα είναι “ιάσιμα”»