«Καταπέλτης» ο Συνήγορος του Πολίτη
Για το θέμα της περιβόητης σύμβασης, ο Συνήγορος του Πολίτη απέστειλε έγγραφο-φωτιά (αριθμ. πρωτοκόλλου 13020.06.11, ημερομηνία 24/9/2007) προς τον γενικό γραμματέα της Περιφέρειας Αττικής και τον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών, στο οποίο κάνει «φύλλο και φτερό» τις δικαιολογίες για την προκήρυξη του εσπευσμένου διαγωνισμού.
Κατ' αρχήν, για το θέμα της μη έγκρισης των θέσεων από το Δημοτικό Συμβούλιο, ο Συνήγορος του Πολίτη, μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι οι χώροι στους οποίους και μόνον επιτρέπεται η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων «καθορίζονται με απόφαση του Δημοτικού ή Κοινοτικού Συμβουλίου, η οποία εκδίδεται υποχρεωτικά τρεις, τουλάχιστον, μήνες πριν από τη λήξη του ημερολογιακού έτους και ισχύει για τα τρία επόμενα έτη. Αν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, σχετική απόφαση εκδίδει ο γενικός γραμματέας Περιφέρειας μέχρι τη λήξη του ημερολογιακού έτους. Αν δεν καθοριστούν χώροι κατά τα οριζόμενα ανωτέρω, δεν επιτρέπεται η χρήση κοινόχρηστων, δημοτικών ή κοινοτικών χώρων για την προβολή υπαίθριων διαφημίσεων».
Σύμφωνα με τον Συνήγορο του Πολίτη, «ο πρώην δήμαρχος ουσιαστικά δίνει τη δυνατότητα στις διαφημιστικές εταιρείες να διατηρούν διαφημιστικά πλαίσια, χωρίς προηγούμενη έγκριση των θέσεων και φυσικά χωρίς άδεια και χωρίς έλεγχο των προδιαγραφών τους, όπως ορίζει το άρθρο 5 παράγραφος 1 του Ν. 2946/2001». Και παρακάτω, στο έγγραφο αναφέρεται ότι ο Δήμος Αμαρουσίου όφειλε να προβεί στην αφαίρεση των παράνομων διαφημιστικών πλαισίων.
Σχετικά με την αναφορά περί μη δυνατής λήψης απόφασης για τον καθορισμό θέσεων διαφημιστικών πινακίδων από την προηγούμενη δημοτική αρχή (επικαλούμενη το άρθρο 93 παρ. 1 του Ν. 3463/2006, λόγω της διενέργειας εκλογών), ο Συνήγορος του Πολίτη ξεκαθαρίζει ότι το εν λόγω άρθρο ισχύει από 1/1/2007 (!) και άρα δεν μπορεί να γίνεται επίκλησή του σε έγγραφο που έχει ημερομηνία 30/11/2006.
Τέλος, σχετικά με τη δικαιολογία του Δήμου, ότι προχωρεί στον διαγωνισμό, λόγω της απώλειας εσόδων από τις λειτουργούσες παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, ο Συνήγορος του Πολίτη τονίζει ότι αυτό δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελεί επιχείρημα για παράκαμψη της νομιμότητας και μη τήρηση της νομοθεσίας. Μάλιστα, προσθέτει ότι ο Δήμος θα μπορούσε να επιβάλλει πρόστιμα στους παρανομούντες, τα οποία θα αποκαθιστούσαν τμήμα των απολεσθέντων εσόδων που επικαλείται ο Δήμος.
Παρακάτω, ο Συνήγορος του Πολίτη αναφέρει ότι στις 50 παράνομες θέσεις (όπως καταγράφονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού) υπάρχουν πινακίδες τοποθετημένες σε νησίδα, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 12 της ΚΥΑ 52138/2003 «απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημιστικών πλαισίων στο οδόστρωμα των οδών, στις διαχωριστικές νησίδες, στις νησίδες ασφαλείας και στο οδόστρωμα των οδών παρόδιας εξυπηρέτησης, στην ελεύθερη ζώνη όδευσης πεζών, στον οδηγό τυφλών και στα κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες και σκάφες), ακόμη κι όταν αυτά δεν έχουν διαμορφωθεί».
Και το έγγραφο του Συνηγόρου του Πολίτη καταλήγει με αυτό που όλοι παραδέχονται, αλλά ουδείς βγαίνει να το φωνάξει και, κυρίως, να πιέσει για να προχωρήσει η υπόθεση.
«Το παρόν διαβιβάζεται στον κ. Εισαγγελέα. Σας παρακαλούμε για την εξέταση τυχόν ποινικών ευθυνών, καθώς φαίνεται να προκύπτουν αποχρώσες ενδείξεις για την τέλεση αξιόποινης πράξης, με βάση τα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, για τον τέως δήμαρχο Αμαρουσίου και τον πρόεδρο της Δημοτικής Επιχείρησης».
Νοθεύουμε τον… ανταγωνισμό
Οι εμπνευστές της σύμβασης με τη Master είτε είναι κακοί διαπραγματευτές, είτε επιχειρούν να «χαλάσουν την πιάτσα», «κτυπώντας» τις τιμές. Το γιατί μπορεί κανείς να το διαπιστώσει διαβάζοντας το παρακάτω σχόλιο, που «αλιεύσαμε» από την εφημερίδα «Το παρόν»:
«Εκεί στον Δήμο Γαλατσίου φαίνεται ότι ο έλεγχος στα έσοδα που πρέπει να εισπράττει είναι ανύπαρκτος ή τουλάχιστον επιφανειακός. Η σύμβαση που έχει υπογράψει με τον δήμο εταιρεία η οποία έχει πάρει τις διαφημιστικές πινακίδες, για την τοποθέτηση μεγάλων πόστερ, προέβλεπε την καταβολή 17.700.000 ευρώ για πέντε χρόνια -σε δόσεις των 880.000 ευρώ κάθε τρίμηνο- για την εκμετάλλευση 50 πινακίδων. Όμως, όπως έχει καταγγελθεί μέσα στο δημοτικό συμβούλιο, η εταιρεία χρησιμοποιεί 89 πινακίδες, ήτοι οι 39 είναι παράνομες και γι' αυτές ο δήμος δεν εισπράττει. Ο δήμαρχος το γνωρίζει, λένε, αλλά δεν κάνει τίποτα, ενώ ο δήμος χάνει αρκετά εκατομμύρια ευρώ!».
Εάν ισχύουν τα όσα αναφέρει το παραπάνω δημοσίευμα, ο Δήμος Αμαρουσίου, στην ανάλογη συμφωνία που έκανε με την εταιρεία Master για το μίσθωμα των 50 χώρων, προχώρησε σε υπερ-γενναία «έκπτωση», αφού το τίμημα που κέρδισε υπολείπεται… μόλις κατά 16.286.780,84 ευρώ από το αντίστοιχο του Δήμου Γαλατσίου. Γιατί, βέβαια, δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι η Λ. Γαλατσίου ή η Βεΐκου είναι περισσότερο εμπορικές από τις λεωφόρους Κηφισιάς και Καποδιστρίου. Για να μην αναφερθούμε στον κίνδυνο που διατρέχουμε να μας… τραβήξουν οι άλλοι Δήμοι στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την κατηγορία ότι «σπάμε» τις τιμές για να κλείσουμε περισσότερες «δουλειές»!
Ωστόσο, για να μη λησμονούμε την τραγική πλευρά της όλης ιστορίας, να αναφέρουμε ότι πριν από λίγες ημέρες, ένας νέος άνθρωπος έχασε τη ζωή του στη Λ. Βεΐκου, στο Γαλάτσι, όταν το όχημά του προσέκρουσε σε κάποια από τις προαναφερόμενες πινακίδες. Και η ζωή συνεχίζεται…
Ο τέως & η γυναίκα του Καίσαρος…
Η προηγούμενη διοίκηση του τέως δημάρχου Παναγιώτη Τζανίκου έδειχνε να έλκεται από τον ραδιοφωνικό σταθμό Super Star 98,6 (νυν Derty 98,6). Τη συχνότητα του εν λόγω σταθμού είχε υπενοικιάσει ο Δήμος Αμαρουσίου, κατά την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Μάλιστα, η Δημοτική Επιχείρηση Επικοινωνίας μισθοδοτούσε ομάδα δημοσιογράφων, οι οποίοι επιμελούνταν τα δελτία ειδήσεων και τις εκπομπές εκείνης της περιόδου. Μικρή -πλην σημαντικότατη- λεπτομέρεια: Ο Super Star ήταν, μέχρι πρόσφατα που πέρασε στον κ. Πέτρο Κωστόπουλο, ιδιοκτησίας του κ. Γιώργου Πολίτη, που φέρεται να εμπλέκεται με την εταιρεία Master Media, η οποία δραστηριοποιείται στην υπαίθρια διαφήμιση.
Δεν θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι η προαναφερόμενη συνεργασία υποκρύπτει και κάποια συμφωνία «κάτω από το τραπέζι». Ωστόσο, όταν έχεις να διαχειρισθείς ένα τόσο μεγάλο ζήτημα όπως οι παράνομες διαφημιστικές πινακίδες, δεν μπορείς να έχεις τόσο στενές… επαφές με μία εκ των δύο εταιρειών-κολοσσών του χώρου. Ε, όπως και να το κάνουμε, σε ορισμένες περιπτώσεις η γυναίκα του Καίσαρος δεν αρκεί να είναι τιμία, αλλά και να δείχνει τιμία…
Θάνος Σταθόπουλος