1. ΛEYTEPHΣ MAΓIAKHΣ: Εκτός από τα σοβαρά κτηριακά προβλήματα και τη μεγάλη ανεπάρκεια χώρων –αύλειου χώρου ιδίως– που αντιμετωπίζουν σήμερα οι περισσότεροι βρεφονηπιακοί σταθμοί και τα νηπιαγωγεία της πόλης μας, υπάρχουν σοβαρά κτηριακά προβλήματα και σε αρκετά δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της πόλης μας. Είναι γνωστό ότι για το πρόγραμμα Scuolaxenia σπαταλήθηκαν τεράστια ποσά, χωρίς να λυθούν τα ουσιαστικά κτηριακά προβλήματα των σχολείων και χωρίς, εξάλλου, να φιλοξενηθούν σε ξένα σχολεία παρά ελάχιστοι Μαρουσιώτες μαθητές.
Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένα σχολεία που παρουσιάζουν οξυμμένα κτηριακά προβλήματα: 1ο Δημοτικό στο Κέντρο, 4ο στον Σωρό, 5ο στον Άγιο Θωμά, 16ο στους Αγ. Αναργύρους, 8ο Γυμνάσιο – 9ο Λύκειο Αγ. Φιλοθέης, 6ο Λύκειο στα Ανάβρυτα. Σοβαρότατο πρόβλημα για τα γυμνάσια-λύκεια δημιουργεί και η ανεπάρκεια των αύλειων χώρων, που αποτελούν άλλωστε σήμερα, με τη διαρκή ελάττωση των χώρων άθλησης και των αδόμητων χώρων, τον μοναδικό χώρο άθλησης της νεολαίας.
Η αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών είναι για την Κίνησή μας θέμα πρώτης προτεραιότητας. Θα έλθουμε σε επαφή με όλους τους φορείς της εκπαίδευσης, θα καταγράψουμε με κάθε λεπτομέρεια τις ελλείψεις και, σε συνεργασία με τον ΟΣΚ και το υπουργείο Κοινωνικών Υπηρεσιών, θα επιδιώξουμε να επιλυθούν το συντομότερο. Για την απόκτηση σύγχρονων παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων, εξάλλου, μπορούν να αξιοποιηθούν οικόπεδα αλλά και κτήρια του Δήμου, όπως το κτήριο της πρώην γερμανικής πρεσβείας.
Στο σημείο αυτό τονίζουμε ότι η κατασκευή σχολικών μονάδων είναι έργο της πολιτείας, μέσω του ΟΣΚ. Οι ΟΤΑ δεν πρέπει να αναλάβουν, εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων, ένα τέτοιο έργο, γιατί θα επιβαρυνθεί πολύ ο δημοτικός προϋπολογισμός. Τονίζουμε ακόμα πως η Κίνησή μας είναι αντίθετη στη ρύθμιση που προωθείται, να κατασκευάζονται σχολικές μονάδες μέσω του ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), στον βαθμό που θα υποχρεωθούν οι ΟΤΑ να πληρώνουν δικαίωμα χρήσης στους εργολάβους-κατασκευαστές.
2. Πρώτα – πρώτα θέλουμε να παρατηρήσουμε ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού είναι ευθύνη της Κεντρικής Διοίκησης αποκλειστικά και καθόλου, θα λέγαμε, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αρκετές αρμοδιότητες δεν βαρύνουν την τελευταία, χωρίς -σημειωτέον- να συνοδεύονται από τους αντίστοιχους πόρους; Είναι άδικο, νομίζουμε, να μεταφέρεται το κόστος, μέσω της αύξησης των δημοτικών τελών, στις πλάτες των δημοτών. Τα σχολεία, βέβαια, πρέπει να προστατεύονται μετά τη λήξη των μαθημάτων, ειδικά σήμερα που διαθέτουν ακριβό εργαστηριακό εξοπλισμό (βιντεοπροτζέκτορες, φορητούς υπολογιστές κ.λπ.). Ένας τρόπος να αποφευχθούν οι φθορές θα ήταν να αυξηθούν τα μέτρα ασφαλείας (πόρτες ασφαλείας, συναγερμοί κ.ά.). Όσο για τη φύλαξη, η Κίνησή μας προτείνει να επεκταθεί, με μόνιμο προσωπικό, κατάλληλα εκπαιδευμένο, που η μισθοδοσία του να βαρύνει την Κεντρική Διοίκηση και όχι τον Δήμο. Θα μπορούσε, επίσης, στον Δήμο Αμαρουσίου να αξιοποιηθεί για την εποπτεία των σχολείων και η δημοτική αστυνομία.
3. Οι γονείς πρέπει να έχουν σημαντικό λόγο στα εκπαιδευτικά δρώμενα, να εντοπίζουν, να προβάλλουν και να διεκδικούν τη λύση των προβλημάτων του σχολείου, να διοργανώνουν, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, περιβαλλοντικές, αθλητικές, πολιτιστικές δραστηριότητες. Είναι απαραίτητη η συμμετοχή όλων των γονέων –και όχι μόνον των μελών των Δ.Σ. των συλλόγων τουςε και η συχνή παρουσία τους στο σχολείο, ώστε να ενημερώνονται και να ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τα όποια προβλήματα των παιδιών τους (υγείας, οικογενειακά κ.λπ.), να ανταλλάσσουν απόψεις μαζί τους και να χαράσσουν κοινή πορεία. Η συνεργασία άλλωστε γονέων-εκπαιδευτικών πρέπει να επεκτείνεται και σε γενικότερα ζητήματα (ποιότητα βιβλίων και προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου κ.λπ.).
Η κύρια ευθύνη βέβαια στον χώρο του σχολείου ανήκει στους εκπαιδευτικούς. Και είναι δυσχερέστατο -σήμερα ειδικά, που επικρατεί το θράσος και η γενικότερη σύγχυση- το παιδαγωγικό τους έργο. Γιατί δεν αρκεί ο εκπαιδευτικός να έχει γνώσεις και να μπορεί να τις μεταδίδει. Πρέπει να μπορεί να συμβάλει και στη διάπλαση ηθικής προσωπικότητας, στην πνευματική καλλιέργεια και στην ψυχική υγεία των μαθητών του, να τους διδάξει -με στοργή πάντα αλλά και σταθερότητα- τις αξίες της συνύπαρξης και της συμμετοχής, του αλληλοσεβασμού και του σεβασμού στο περιβάλλον, του μέτρου προπάντων και των ορίων.
Δεν μπορεί όμως να τα κάνει αυτά ο εκπαιδευτικός, αν εκτελεί ταυτόχρονα χρέη λογιστή, γραμματέα, επιστάτη, τραπεζοκόμου, συντηρητή. Πρέπει να αναλάβουν ειδικοί, με ειδική εκπαίδευση ο καθένας, (όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης) αυτά τα καθήκοντα. Αναγκαία άλλωστε είναι σήμερα σε κάθε σχολείο -και σε καθημερινή βάση- η παρουσία ψυχολόγου.
Η δημοτική αρχή οφείλει να πιέσει την Κεντρική Εξουσία για όλα αυτά. Οφείλει κυρίως να συμβάλει στην απρόσκοπτη λειτουργία των Οργάνων Διοίκησης των Σχολείων (Συνελεύσεις γονέων, Σχολική Επιτροπή, Σχολικό Συμβούλιο, Ένωση Γονέων, Επιτροπή Παιδείας κτλ.) και να έχει γενικότερα θετική στάση απέναντι στα προβλήματα των σχολείων της πόλης.
4. Είναι βέβαιο ότι για πολλά χρόνια η ροή των θεσμοθετημένων κονδυλίων προς τα σχολεία του Αμαρουσίου δεν ήταν απρόσκοπτη. (Γι’ αυτό άλλωστε και το Προεδρείο της Ένωσης των Συλλόγων Γονέων των σχολείων του Αμαρουσίου έχει επανειλημμένα προσφύγει στην Περιφέρεια). Υπήρχε μεγάλη καθυστέρηση στην απόδοση των κονδυλίων, δεν αποδίδονταν όλα τα κονδύλια και δεν λαμβάνονταν υπόψη τα θεσμοθετημένα για τη διανομή τους κριτήρια (αριθμός μαθητών, αριθμός αιθουσών).
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα, θα πρέπει κατά τη γνώμη μας να γίνουν τα ακόλουθα:
α. Στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς να καθορίζεται -με βάση τα θεσμοθετημένα κριτήρια- το ποσοστό επί τοις εκατό που δικαιούται κάθε σχολική επιτροπή.
β. Τα κονδύλια που λαμβάνει ο Δήμος από τη Νομαρχία σε δόσεις να διανέμονται ΟΛΑ στα σχολεία και το συντομότερο δυνατό.
γ. Να περιοριστούν στο ελάχιστο -και για πολύ σοβαρούς λόγους- οι έκτακτες επιχορηγήσεις σε σχολικές επιτροπές και να μη μειώνονται σ’ αυτήν την περίπτωση τα κονδύλια που δικαιούνται οι υπόλοιπες.
δ. Να γίνεται έλεγχος σε τακτά χρονικά διαστήματα στην οικονομική διαχείριση των σχολικών επιτροπών.
Η δημοκρατική λειτουργία γενικά των οργάνων διοίκησης του Δήμου, η διαφάνεια και ο έλεγχος είναι απαραίτητα, πιστεύουμε, για την αντιμετώπιση του σοβαρού αυτού προβλήματος.