Μια πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίαση της εμπειρίας της μαθηματικού Κατερίνας Ρουμπή μέσα από το πρόγραμμα Erasmus+, κάνει το 1ο Γυμνασίο Αμαρουσίου, με επίκεντρο τις δράσεις ενός γυμνασίου από την Σαρδηνία της Ιταλίας και με φόντο την εν δυνάμει συμμετοχή μαθητών του Μαρουσιώτικου σχολείου σε διαγωνισμό ρομποτικής.
«Το σχολείο μας συμμετέχει συστηματικά τα τελευταία έξι χρόνια στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ KA1 το οποίο αφορά στη μαθησιακή κινητικότητα εκπαιδευτικών και επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το πρόγραμμα Erasmus+ δίνει την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς να βιώσουν μια μαθησιακή εμπειρία σε μια άλλη χώρα, βελτιώνοντας τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητές τους και παράλληλα έρχονται σε επαφή με μια νέα κουλτούρα και πολιτισμό και αναπτύσσουν το αίσθημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας.
H μαθηματικός του σχολείου μας Κατερίνα Ρουμπή, κατά τη διάρκεια παρακολούθησης προγράμματος Erasmus+ δράση ΚΑ1, τον Αύγουστο 2018 γνώρισε τον καθηγητή Antonello Zizi, επίσης συμμετέχοντα, που διδάσκει στο Γυμνάσιο IIS MICHELE GIUA CAGLIARI της Σαρδηνίας και προσκλήθηκε να επισκεφθεί το σχολείο, για επιτόπια παρακολούθηση διδασκαλίας.
Έτσι τη σχολική χρονιά 2019 – 2020 η μαθηματικός του σχολείου μας είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί το σχολείο Instituto Tecnico e Liceo delle Scienze Applicate “Michele Giua” για επιτόπια παρακολούθηση εργασίας (job shadowing) και να παρακολουθήσει 55 διδακτικές ώρες σε μαθήματα θετικών επιστημών (εργαστήρια κυρίως αλλά και θεωρητικά), να συζητήσει και να ανταλλάξει ιδέες με 17 καθηγητές, με τον υπεύθυνο ευρωπαϊκών προγραμμάτων και με το διευθυντή του ιταλικού σχολείου. Επίσης, επισκέφθηκε έκθεση καινοτομίας στην εκπαίδευση και νεανικής επιχειρηματικότητας, έκθεση για την κλιματική αλλαγή και συμμετείχε ως εκπρόσωπος του σχολείου “Michele Giua” στην Ευρωπαϊκή Νύχτα του Ερευνητή την Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2019 (μεγάλη γιορτή για την επιστήμη και την έρευνα που διοργανώνεται κάθε χρόνο την τελευταία Παρασκευή του Σεπτέμβρη σε όλη την Ευρώπη με στόχο να γίνει προσιτή η επιστήμη στο ευρύ κοινό με τρόπο απλό, κατανοητό και απολαυστικό).
Τα τελευταία 18 χρόνια το εν λόγω σχολείο εξειδικεύεται στη διδασκαλία των θετικών μαθημάτων και των εφαρμογών τους στην κοινωνία και στον επαγγελματικό στίβο. Ιδρύθηκε το 1968 με εξειδίκευση στη Χημεία και σταδιακά ενσωμάτωσε όλα τα θετικά μαθήματα. Δίνει μεγάλη έμφαση στα εργαστήρια, στην εκπόνηση project, στην βιωματική μάθηση εκτός σχολείου, στην έρευνα και στις εργασίες με εφαρμογή στην καθημερινή ζωή έτσι ώστε η γνώση να εισέρχεται στην αληθινή κουλτούρα της κοινωνίας (http://www.giua.edu.it/home.html). Οι μαθητές συνεργάζονται και πειραματίζονται προσπαθώντας να λύσουν πρακτικά προβλήματα και να δημιουργήσουν χρήσιμες κατασκευές. Επίσης συμμετέχουν σε πληθώρα διαγωνισμών και συνεδρίων (Mathematics & Chemistry Olympics, Science and society, Robotics LAN networks, «Young people and the sciences»), και έχουν κερδίσει πολλά βραβεία.
Συγκεκριμένα ο καθηγητής Antonello Zizi μετά το πέρας του ωρολογίου προγράμματος και σε εθελοντική βάση λειτουργεί ομάδα ρομποτικής και με αυτήν την ομάδα έχουν κατασκευάσει α) ρομποτικό πινέλο με το οποίο κέρδισαν σε διεθνή διαγωνισμό στο Μεξικό το 2018 και β) κράνος μοτοσικλετιστή με αυτοκαθαριζόμενο αέρα με το οποίο κέρδισαν σε διεθνή διαγωνισμό στην Κωνσταντινούπολη το 2019. Εχουν διακριθεί και σε εθνικούς διαγωνισμούς με α) ένα μηχανικό χέρι, β) ένα αισθητήρα που όταν ανιχνεύσει αλκοόλ στον αέρα του αυτοκινήτου το ακινητοποιεί, γ) μηχάνημα που ξυπνά τον οδηγό όταν αποκοιμηθεί οδηγώντας, δ) καπέλο με ενσωματωμένους αισθητήρες για τυφλούς που προειδοποιούν για εμπόδιο από κάθε κατεύθυνση, ε) αναπηρικό καρότσι που υπακούει σε φωνητικές εντολές και στ) ένα πιάνο με πολύ απλά υλικά (πλαστικά πιατάκια, τσόχα, καλώδια και Η/Υ).
Για την επόμενη σχολική χρονιά το σχολείο “Michele Giua” με συντονιστή τον Antonello Zizi διοργανώνει τον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό της μηχανής Turing για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, στον οποίο πιθανόν και το 1ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου να συμμετέχει. Η εμπειρία στο ιταλικό σχολείο δίνει πολλές ιδέες και διδακτικές πρακτικές που μπορούν να εφαρμοστούν και στο ελληνικό σχολείο. Οι βασικές αρχές είναι lateral thinking (πλευρικός/εγκάρσιος τρόπος σκέψης που έχει εισάγει ο Edward de Bono, https://www.edwddebono.com/lateral-thinking), learning by doing (μαθαίνω βιωματικά και συμμετέχοντας ενεργά, όχι απλώς θεωρητικά) και problem solving (συνδέω το διδακτικό αντικείμενο με προβλήματα καθημερινής ζωής).
Κλείνουμε αυτή τη σύντομη περιήγηση στο σχολείο της Σαρδηνίας με το μάθημα των Αρχαίων Ελληνκών! Πολύ δημοφιλές μάθημα ανάμεσα στους Ιταλούς μαθητές, οι οποίοι στην ερώτηση “γιατι το 2019 να μαθαίνετε αρχαία Ελληνικά;” απάντησαν: “Διότι τα Ελληνικά είναι η βάση του πολιτισμού μας!”
Τροφή για σκέψη και ενδοσκόπηση και δράση».