Σε ένα διάλειμμα από τα απαιτητικά και πολύωρα γυρίσματα των «Άγριων Μελισσών» ο έμπειρος ηθοποιός πέρασε από τα γραφεία της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ για μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με πολλές αποκαλύψεις
Στο αλφαβητάριο της ζωής του, στο γράμμα «Α» δεσπόζει η λέξη «Αυτοδιοίκηση» και στο γράμμα «Θ» η λέξη «Θέατρο». Άλλωστε, κάθε φορά που ο Χρήστος Φωτίδης, εκαλείτο να υπηρετήσει διοικητικές θέσεις σε Οργανισμούς και Φορείς Αυτοδιοίκησης χρησιμοποιούσε ως ιδανικό σύμμαχο τις γνώσεις και την αγάπη του γύρω από τον Πολιτισμό.
Αν και αυτήν την περίοδο στον τρίτο κύκλο της δημοφιλούς σειράς «Άγριες Μέλισσες» που διαδραματίζεται στα χρόνια της Χούντας τον βλέπουμε ως τον ταξίαρχο Σκαφά, ο ίδιος στη συνέντευξη που παραχώρησε στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ δηλώνει «δημοκράτης» και αποκαλύπτει τι είναι αυτό που τον έκανε να έχει δεύτερες σκέψεις για τον συγκεκριμένο ρόλο. Ακόμα, δεν διστάζει να μιλήσει για το ελληνικό «me too» αποκαλύπτοντας ότι και ο ίδιος έχει πέσει στο παρελθόν θύμα σεξουαλικής εκμετάλλευσης, με αποτέλεσμα για ένα διάστημα οι επαγγελματικές πόρτες να κλείσουν για εκείνον.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ TΑΣΟΣ ΜΕΡΓΙΑΝΝΗΣ
Πώς και σας έγινε η πρόταση για τη συμμετοχή στις «Άγριες Μέλισσες»;
Πέρυσι έτυχε να γνωριστώ με τον σκηνοθέτη της σειράς Λευτέρη Χαρίτο και του μετέφερα την επιθυμία μου να είμαι σε αυτή τη δουλειά. Λίγο καιρό αργότερα, θυμήθηκε τη συνομιλία μας και με κάλεσε αρχικά για τον ρόλο του νομάρχη, αλλά στην πορεία θέλησε να μου δώσει τον ρόλο του ταξίαρχου.
Είναι ένας ρόλος τον οποίο, για να είμαι ειλικρινής, δεν περίμενα να πάρω, γιατί είναι ένας «κακός» ρόλος.
Απ’ αυτήν την άποψη τον φοβηθήκατε;
Φοβήθηκα το γεγονός ότι είναι ένας ρόλος ταυτισμένος με τη Χούντα. Θέλω να τονίσω ότι τόσο εγώ όσο και η οικογένειά μου εμφορούμαστε από δημοκρατικά φρονήματα και ποτέ δεν ήμασταν ταυτισμένοι με ακραία καθεστώτα. Αυτό που φοβήθηκα είναι η δυσκολία να «περάσω απέναντι» χωρίς να αφήσω έστω και λίγο από την προσωπικότητα του ήρωα. Αυτοί οι άνθρωποι θεωρώ ότι ήταν θύματα της στρατιωτικής τους καριέρας. Παρακρατικοί σαν τον Ακύλλα (σ.σ. Ακύλλας Μεγαρίτης, ο ρόλος που υποδύεται ο Αιμίλιος Χειλάκης) ήταν χειρότεροι από τους στρατιωτικούς-δικτάτορες.
Η μυθοπλασία επέστρεψε για τα καλά στην ελληνική τηλεόραση, καθώς φέτος αναμένεται να προβληθούν πάνω από 30 σίριαλ σε ιδιωτικά και κρατικά κανάλια. Είναι μια «ανάσα» αυτό για τους Έλληνες ηθοποιούς;
Το ότι γίνονται αμιγώς ελληνικές δουλειές είναι πολύ σημαντικό για όλους μας. Δεν υπάρχει τουρκικό σίριαλ που να μας μην ακούγεται στην τουρκική γλώσσα. Δηλαδή, αυτοί είναι πιο έξυπνοι από εμάς;
Πώς είναι το συναίσθημα να συμμετέχεις σε μια σειρά που σπάει τα κοντέρ της AGB; Για παράδειγμα, έχει αλλάξει η καθημερινότητά σας; Στον δρόμο σας αναγνωρίζουν;
Όχι μόνο με αναγνωρίζουν αλλά και προσπαθούν να μου εκμαιεύσουν τι θα γίνει στα επόμενα επεισόδια. Δέχομαι αγάπη και λαμβάνω συγχαρητήρια από άγνωστο κόσμο. Υπήρχε ξάδερφός μου που είχε να μου μιλήσει 15 χρόνια και με πήρε τηλέφωνο για να μου πει συγχαρητήρια! Τα συγχαρητήρια, όμως, δεν ανήκουν σε εμένα, αλλά στην σεναριογράφο της σειράς Μελίνα Τσαμπάνη, στους ανθρώπους που επιμελούνται τους διαλόγους, τον σκηνοθέτη Λευτέρη Χαρίτο και σε όλους τους συντελεστές.
Το σημαντικό για μένα είναι πως δέχομαι τα εύσημα από ανθρώπους του χώρου. Είμαι της άποψης πως δεν παίζει ρόλο η γνώμη των πολλών αλλά η γνώμη του ειδικού.
Είναι η έκτη καθημερινή σειρά στην οποία συμμετέχετε ενώ σας έχουμε δει και στις σειρές του Κώστα Κουτσομύτη «Τα παιδιά της Νιόβης» και «Ματωμένα Χώματα». Να υποθέσω ότι αγαπάτε περισσότερο την τηλεόραση από το θέατρο;
Το θέατρο μου έδωσε το ζην και η τηλεόραση το ευ ζην. Το αγαπώ πολύ το θέατρο, αλλά η τηλεόραση μού έχει δώσει πολλά. Μπορεί σήμερα το μέσο να μην είναι στο επίπεδο που ήταν, αλλά σε παλιότερες εποχές πήραμε πολλά χρήματα. Δεν γίναμε πλούσιοι, αλλά ζήσαμε πολύ καλά.
Κάνατε καλή οικονομική διαχείριση;
Δεν τα σκόρπισα τα λεφτά μου, γιατί από μικρός ήμουν παντρεμένος και είχα δυο παιδιά – σήμερα έχω τέσσερα. Παράλληλα, εκτός από την υποκριτική έκανα και άλλες δουλειές. Έχω ασχοληθεί με κτηματομεσιτικά, ενώ εργαζόμουν στην Υπηρεσία Κοινωνικής Μέριμνας, στις δημόσιες σχέσεις και στο Πολιτιστικό Κέντρο του ΟΤΕ. Δεν την φοβάμαι τη δουλειά, μου αρέσει. Είμαι άρρωστος όταν δεν έχω τι να κάνω καλλιτεχνικά.
Το περασμένο καλοκαίρι συμμετείχατε στην παράσταση «Ο Καραγκιόζης κι ο μεγάλος ξεσηκωμός» με αφορμή τον εορτασμό των 200 χρόνων της επετείου της Ελληνικής Επανάστασης. Μάλιστα, για τη συγκεκριμένη δουλειά για πρώτη φορά ένωσαν τις δυνάμεις τους τρεις σημαντικοί πολιτιστικοί φορείς (το Σπίτι του Ηθοποιού, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και το Ταμείο Αλληλοβοηθείας του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών). Τι καλό προέκυψε από αυτή τη σύμπραξη;
Βγήκε ένα πολύ σημαντικό συμπέρασμα. Πως όταν γνωστοί ηθοποιοί ενώνονται για να υπηρετήσουν έναν κοινό σκοπό με φιλανθρωπικό πρόσημο, κάτι καλό θα προκύψει.
Τα έσοδα της παράστασης που δώσαμε στο Ηρώδειο θα διατεθούν για δράσεις των τριών φορέων που αναφέρατε. Όλοι οι νέοι ηθοποιοί πληρώθηκαν γι’ αυτή τη δουλειά. Ήταν κάτι που απαιτήσαμε εμείς οι παλαιότεροι. Εμείς, αντίθετα δεν πληρωθήκαμε, απλώς μπήκε ένα ένσημο την ημέρα που παίξαμε.
Είστε πάντα κοντά στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών. Πώς κρίνετε τη στάση που κράτησε στις πρόσφατες καταγγελίες και επαγγελματική και σεξουαλική κακοποίηση που ταρακούνησε τον χώρο της υποκριτικής;
Θέλω να εξάρω την στάση του ΣΕΗ που διαχειρίστηκε κατά τον καλύτερο τρόπο τις αποκαλύψεις που αφορούσαν γνωστούς ηθοποιούς και σκηνοθέτες.
Ήσασταν γνώστης αυτών των συμπεριφορών που οδήγησαν κάποιους πίσω από τα σίδερα της φυλακής;
Δεν μπορούσα ούτε καν να διανοηθώ τα όσα βγήκαν στο φως, γιατί δεν έγιναν μπροστά μου. Είχα υπάρξει μάρτυρας φλερτ, έστω και επίμονου, αλλά τίποτα επιλήψιμου νομικά όπως ένας εκβιασμός του στυλ «αν δεν έρθεις μαζί μου ξέχνα τον ρόλο».
Πάντως, στο παρελθόν έχω υπάρξει θύμα μιας τέτοιας κατάστασης.
Θέλετε να μας πείτε τι είχε γίνει;
Υπήρξαν άνδρες που είχαν θέση ισχύος και εάν δεν «πήγαινες» μαζί τους δεν έπαιρνες τον ρόλο ή δεν συνέχιζες στη δουλειά. Μου έγιναν τέτοιες προτάσεις από δυο σπουδαίους άνδρες σκηνοθέτες και επειδή τις σταμάτησα εν τη γενέσει τους, όχι απλώς έχασα τον ρόλο αλλά επί χρόνια υπήρχαν παραγωγοί που άκουγαν το όνομά μου και έβαζαν ένα μεγάλο Χ.
Έχω την αίσθηση ότι κάτι τέτοιο δεν θα γινόταν σήμερα. Ότι η χιονοστιβάδα των αποκαλύψεων του ελληνικού «me too» βοήθησε προς αυτήν την κατεύθυνση.
Δεν θα γινόταν σήμερα μετά από όσα «έσκασαν» τελευταία. Πιο πριν, μια χαρά θα γινόταν. Σε αυτό το σημείο θέλω να συγχαρώ τη μεγάλη μας πρωταγωνίστρια Κάτια Δανδουλάκη που όταν υπέπεσε στην αντίληψή της μια κακή συμπεριφορά, έδιωξε από τον θίασό της τον ισχυρό σκηνοθέτη και όχι την ηθοποιό.
Στην πορεία σας στην Αυτοδιοίκηση επιστρατεύσατε την εμπειρία σας στη διοίκηση πολιτιστικών φορέων, καθώς υπήρξατε για χρόνια πρόεδρος του Νομικού Προσώπου του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης ΠΕΑΠ. Τι ήταν αυτό που σας κινητοποίησε ώστε να ασχοληθείτε με τα κοινά του Δήμου στον οποίο κατοικείτε;
Με κινητοποίησε η προοπτική να κάνουμε όλοι μαζί κάτι καλύτερο. Υπήρχαν στιγμές που ο πρώην δήμαρχος και εξαιρετικός γιατρός Δημήτρης Φωκιανός, αναφερόμενος στα οικονομικά προβλήματα που υπήρχαν, είχε πει «έτσι μου έρχεται να κλειδώσω τον Δήμο και να παραδώσω τα κλειδιά». Την προηγούμενη πενταετία την θεωρώ ως την καλύτερη θητεία του νυν δημάρχου Τάσου Μαυρίδη. Όχι γιατί ήμουν εγώ στον Δήμο ως πρόεδρος του ΠΕΑΠ, αλλά γιατί έγινε πολύ σοβαρή προσπάθεια στο «μάζεμα» των οικονομικών.
Επίσης, ολοκληρώσαμε το κολυμβητήριο Λυκόβρυσης, την ανακατασκευή του γηπέδου Πεύκης και παραλάβαμε το Διαδημοτικό Λυκόβρυσης – Μεταμόρφωσης.
Δεν μπορεί ο κόσμος να μην εκτιμήσει την προσπάθεια που έγινε ώστε ο Δήμος όχι μόνο να ξεφύγει από το οικονομικό αδιέξοδο, αλλά σήμερα να είναι εύρωστος.
Ασχολείστε σήμερα με τα κοινά;
Είμαι σύμβουλος του δημάρχου Μαυρίδη στο θέμα των αδέσποτων ζώων, τα οποία έχουν μειωθεί πολύ στον Δήμο και σε θέματα που αφορούν το κυκλοφοριακό.
Επίσης, καθώς όπως φαίνεται εκτιμήθηκε η πολιτιστική μου πορεία στα κοινά του Δήμου Λυκόβρυσης – Πεύκης διατηρώ τη θέση του συμβούλου του δημάρχου Ηλιούπολης Γιώργου Χατζηδάκη σε θέματα Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Θα βλέπατε τον εαυτό σας υποψήφιο στις επερχόμενες δημοτικές – περιφερειακές εκλογές του 2023;
Δεν είναι κάτι που έχω αποφασίσει. Να ξέρετε ότι μπορεί να είμαι σύμβουλος στον Δήμο Ηλιούπολης, όμως τα συμφέροντά μου, η γειτονιά μου, τα παιδιά μου είναι στον Δήμο Λυκόβρυσης – Πεύκης.
Παρ’ όλα αυτά δεν αποκλείω την κάθοδό μου είτε στην Περιφέρεια είτε στον Δήμο Αθηναίων.
Αυτό που δεν με αφορά είναι η κεντρική πολιτική σκηνή. Βλέπω ότι όσο καλός και τίμιος και να είναι ένας εκπρόσωπος του Ελληνικού Κοινοβουλίου δεν έχει την δύναμη να περάσει την άποψή του, γιατί ο ορισμένος από τον πρωθυπουργό πρόεδρος της κοινοβουλευτικής ομάδας θα τον πάρει τηλέφωνο για να του δώσει εντολή να ακολουθήσει αυτό που θα ψηφίσει όλη η παράταξη.
Η υποκριτική και η Αυτοδιοίκηση μπορούν να βρουν κοινό βηματισμό;
Ναι, αλλά θα έβαζα και τον Αθλητισμό μέσα σε αυτό το τρίπτυχο, γιατί και ο Αθλητισμός είναι Πολιτισμός.
Θεωρώ ότι ο Πολιτισμός είναι τόσο σοβαρό πράγμα που εάν το βάλουμε μπροστά, η Ελλάδα μας θα «σηκωθεί» λίγο ψηλότερα, όπως λέει και ο ποιητής. Εάν ήμουν πρωθυπουργός της Ελλάδας δεν θα έκανα τίποτα χωρίς Πολιτισμό.
Στη χώρα έχουμε δυο βαριές βιομηχανίες, τον Πολιτισμό και τον Τουρισμό. Δυστυχώς, όμως, εξάγουμε ελάχιστο έως καθόλου Πολιτισμό σε σχέση με αυτό που έχουμε.
Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια;
Δεν μου αρέσει η λέξη «επαγγελματικά» – προτιμώ το «ερασιτεχνικά» από την άποψη του «εραστή της Τέχνης». Αν και ο Θεός γελάει όταν εμείς κάνουμε σχέδια, είπαμε με τον Μανούσο Μανουσάκη, ο οποίος με τιμά χρόνια με τη φιλία του, να ανεβάσουμε στο θέατρο το βραβευμένο έργο «Εκπαιδεύοντας την Ρίτα». Αν τελικά αυτό πραγματοποιηθεί, μαζί μου επί σκηνής θα είναι η εξαιρετική Ελένη Φιλίνη.
Επίσης, έχω πρόταση από τον Γιάννη Σμαραγδή να είμαι στην ταινία που ετοιμάζει για τον Ιωάννη Καποδίστρια. Τα γυρίσματα ξεκινάνε άμεσα και εάν οι υποχρεώσεις μου στις «Άγριες Μέλισσες» το επιτρέψουν, θα είμαι κι εγώ μέρος αυτής της δουλειάς.