Αναπτυξιακό Οργανισμό σε συνεργασία με τον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης αποφάσισε να συστήσει η δημοτική Αρχή. Η Οικονομοτεχνική Μελέτη που συνέταξε ο Δήμος Βριλησσίων. πήρε την έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής της 28ης Ιουνίου, ενώ την ίδια ημέρα το θέμα συζητήθηκε εκτός ημερήσιας διάταξης στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ο δήμαρχος Ξένος Μανιατογιάννης έκανε λόγο για «προσπάθεια η οποία αν προσεχτεί, μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο για τον Δήμο» ενώ δεσμεύτηκε πως «δεν υπάρχει περίπτωση να υπονομεύσουμε ή να ιδιωτικοποιήσουμε τις υπηρεσίες του Δήμου».
Σε ανακοίνωσή της, η «Δράση για μια Άλλη Πόλη» κάνει λόγο για προσπάθεια δημιουργίας ενός μηχανισμού διοίκησης χωρίς αντιπολίτευση και έλεγχο και για «σταδιακή εκμηδένιση των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης» αναφέροντας χαρακτηριστικά οτι «στο τέλος θα καταργηθούν και οι ίδιοι οι δήμαρχοι»
Η ανακοίνωση της «Δράσης» αναφέρει τα εξής:
«Να πληρώνεις τρίτους για να κάνεις τη δουλειά σου»
«Ένα πρωί χτυπάει την πόρτα σας ένας καλοντυμένος άγνωστος. Του ανοίγετε, μπαίνει στο σαλόνι, ξεδιπλώνει τον δερμάτινο χαρτοφύλακά του, του φτιάχνετε καφέ, βγάζει τα πολύχρωμα διαγράμματά του και σας λέει: ‘’Από αύριο θα μου καταβάλεις μηνιαίο μισθό χίλια ευρώ. Σε αντάλλαγμα θα σε ενημερώνω για τις χαμηλότερες τιμές προϊόντων στα σουπερμάρκετ, θα κάνω έρευνα αγοράς για την πιο οικονομική ασφάλεια, τον καλύτερο πάροχο τηλεφωνίας, για το κατάλληλο επιτόκιο για τις καταθέσεις ή τα δάνειά σου, θα σε ενημερώνω για χρηματοδοτήσεις, προσφορές, πράσινα ταμεία, για τα πάντα. Έτσι θα κερδίσεις περισσότερα από όσα θα μου δίνεις. Μόνη προϋπόθεση να με ενημερώνεις και να ακολουθείς τις οδηγίες μου’’.
Αυτό είναι ένας Αναπτυξιακός Οργανισμός! Να πληρώνεις τρίτους για να κάνεις τη δουλειά σου. Οι Δήμοι θα μισθοδοτούν συμβούλους και διευθυντές, με αντάλλαγμα την πρόσβαση στα χρηματοδοτικά προγράμματα. Έτσι ανασυγκροτείται το πολιτικό-οικονομικό κύκλωμα. Με τους δημάρχους στην πρώτη γραμμή. Μέχρι να έρθει η σειρά τους να φτιάχνουν τον καφέ…
Τι είναι οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης;
Με συνεχείς νομοθετικές παρεμβάσεις η κυβέρνηση, (Ν. 4674/20, Ν. 4795/21), ολοκληρώνει τον σχεδιασμό της και το νέο τοπίο στην Αυτοδιοίκηση (χωρίς αντιδράσεις), με ζητούμενο την παράκαμψη των Δήμων και τη δημιουργία ενός παράλληλου μηχανισμού, με πρόφαση την υποστελέχωση των δημοτικών Τεχνικών Υπηρεσιών. Έτσι, συστήνονται Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανώνυμες εταιρείες ειδικού σκοπού, που θα αναλάβουν τη σύναψη, εποπτεία και επίβλεψη των μελετών και των έργων των Δήμων και την τεχνική και διοικητική υποστήριξή τους, αγνοώντας τις Τεχνικές Υπηρεσίες των Δήμων (και τις πολεοδομίες), νομικές οντότητες ισότιμες με τους Δήμους σε ότι αφορά ‘’την εκτέλεση δράσεων κρατικών ενισχύσεων, την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων, τη διαχείριση αναπτυξιακών και επενδυτικών προγραμμάτων, τη χρηματοδότηση από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους’’.
‘’…Οι Αναπτυξιακοί Οργανισμοί διοικούνται από διοικητικό συμβούλιο, το οποίο εκλέγεται από τη γενική συνέλευση των μετόχων. Ο διευθύνων σύμβουλος και τα εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου δεν μπορεί να είναι αιρετοί. Το προσωπικό των Αναπτυξιακών Οργανισμών διακρίνεται σε τακτικό και έκτακτο. Το τακτικό προσωπικό προσλαμβάνεται για την κάλυψη θέσεων βάσει κανονισμού εσωτερικής υπηρεσίας (ΚΕΥ), που εγκρίνεται από τη γενική συνέλευση των μετόχων, με τον οποίο καθορίζονται η εσωτερική διάρθρωση των υπηρεσιών σε Γενική Διεύθυνση και επιμέρους Διευθύνσεις, Τμήματα και Γραφεία, οι αρμοδιότητές τους και οι θέσεις κατά κατηγορίες και κλάδους προσωπικού. Στον ΚΕΥ προβλέπεται υποχρεωτικά Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών. Το έκτακτο προσωπικό που απαιτείται κάθε φορά για την εκτέλεση του αντικειμένου που αναλαμβάνουν, προσλαμβάνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας για όσο χρόνο διαρκεί το εκτελούμενο πρόγραμμα ή η σύμβαση… ‘’ (www.kodiko.gr/nomothesia)
Η στοχοποίηση των Τεχνικών Υπηρεσιών τίθεται χωρίς περιστροφές: ‘’Στον Αναπτυξιακό Οργανισμό τοποθετείται υποχρεωτικά προϊστάμενος τεχνικών υπηρεσιών και δίνεται ουσιαστικά η δυνατότητα συγκρότησης ολοκληρωμένης τεχνικής υπηρεσίας, η οποία όχι απλά ωριμάζει, αλλά μπορεί και να εκτελεί έργα σε περίπτωση αδυναμίας της τεχνικής υπηρεσίας του ΟΤΑ’’ … ‘’Οι τεχνικές υπηρεσίες όταν καλούνται να υλοποιήσουν μελέτες και έργα, εξουσιοδοτούνται να δηλώσουν νόμιμα ότι είτε δεν έχουν την τεχνική επάρκεια για την υλοποίησή τους, είτε, ακόμη κι αν έχουν την τεχνική επάρκεια, δεν έχουν το απαιτούμενο τεχνικό προσωπικό. (!)’’ (Οικονομοτεχνική Μελέτη Βριλησσίων, σελ. 101)
Οργανισμός Βριλησσίων – Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης
Ορίστηκε ως προθεσμία η 30η Ιουνίου 2021 για να δηλώσουν οι δήμοι τη σύσταση των Οργανισμών. Αφού βέβαια πρώτα, αφαιρέθηκε αυτή η αρμοδιότητα από τα δημοτικά συμβούλια και μεταβιβάστηκε στις Οικονομικές Επιτροπές, (Άρθρο 65, ΦΕΚ A 62 – 17.04.2021). Δυο ημέρες πριν λήξει η προθεσμία, έσπευσε ο Δήμος Βριλησσίων να λάβει απόφαση στην Οικονομική Επιτροπή, εμφανίζοντας λίγες ώρες πριν τη συνεδρίαση μια Οικονομοτεχνική Μελέτη (136 σελίδες) και το καταστατικό του νέου Αναπτυξιακού Οργανισμού (54 σελίδες) – είχαν ανατεθεί σε εταιρεία συμβούλων – που φέρει τον τίτλο «Αναπτυξιακός Οργανισμός Δήμου Βριλησσίων / Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης Α.Ε.». Το μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας ορίστηκε στις διακόσιες χιλιάδες ευρώ, ο δήμος Βριλησσίων θα καλύψει το 50% του μετοχικού κεφαλαίου, ήτοι το ποσό των εκατό χιλιάδων (100.000,00) ευρώ με εισφορά μετρητών και ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης το υπόλοιπο. Αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στο δημοσιευμένο οργανόγραμμα της νέας εταιρείας , για να υποθέσει το επιπλέον κόστος που συνεπάγεται για τον Δήμο η λειτουργία του. (λειτουργικά έξοδα, αμοιβές εκτελεστικών οργάνων διοίκησης, προσλήψεις προσωπικού).
Πώς φτάσαμε σε Αναπτυξιακό Οργανισμό με την Βάρη;
Στην Μελέτη που παρήγγειλε ο Δήμος Βριλησσίων είναι εμφανής η προσπάθεια των συντακτών της να αιτιολογηθεί η κατά παραγγελία σύσταση Οργανισμού με τον δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Το αποτέλεσμα είναι βέβαια σχεδόν κωμικό, αφού δεν αναδεικνύεται κανένας σοβαρός λόγος για να δικαιολογηθεί αυτή η επιλογή και οι γενικότητες που εφευρίσκονται θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε σύμπραξη με οποιονδήποτε άλλο δήμο: ‘’Οι δύο Δήμοι έχουν τοποθετήσει επί χρόνια τα ζητήματα της αειφορίας, της βιωσιμότητας και της περιβαλλοντικής προστασίας στο επίκεντρο της στρατηγικής τους … Θεωρούνται από τους Δήμους που πρωτοπορούν στα ζητήματα του περιβάλλοντος, της βιωσιμότητας και της αειφορίας..
Κατά συνέπεια, αποτελούν δύο Δήμους με πολλά κοινά χαρακτηριστικά, παρά τη διαφορετική γεωγραφική τοποθεσία τους και τη μεταξύ τους απόσταση»!
Την πραγματική εξήγησε την έδωσε ο ίδιος ο δήμαρχος Βριλησσίων, ενημερώνοντας το Δημοτικό Συμβούλιο της 28ης Ιουνίου, αναφερόμενος στην καλή ‘’χημεία’’ που έχει αναπτύξει ο ίδιος με τον ομόλογό του δήμαρχο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης. Κατά δήλωσή του, οι δυο δήμαρχοι γνωρίστηκαν στο Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων του οποίου ο κ. Μανιατογιάννης είναι μέλος, ενώ στη συνέχεια μάθαμε ότι ‘’η συνεργασία μεταξύ των δυο Δήμων είναι αποτέλεσμα αρκετών χρόνων’’ και ότι ‘’με τον συγκεκριμένο Δήμο ανταλλάσσουμε τεχνογνωσία στο ζήτημα των καλών πρακτικών’’, πληροφορίες που φυσικά αγνοούσαμε, όπως αγνοούμε και τις υποτιθέμενες προσπάθειες που έγιναν για να υπάρξει συνεργασία των Βριλησσίων με κοντινό Δήμο. Σημειωτέο, ο Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης συνεργάζεται μεν με τα Βριλήσσια «λόγω κοινής φιλοσοφίας» αλλά έχει φτιάξει κι άλλον Αναπτυξιακό Οργανισμό με τους γειτονικούς Δήμους του Αγίου Δημητρίου, Αλίμου, Δάφνης – Υμηττού, Ηλιούπολης, Μοσχάτου – Ταύρου και Νέας Σμύρνης, («ΣΩΚΡΑΤΗΣ – ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΗΜΩΝ Α.Ε.») και αρχικό κεφάλαιο 520.000 ευρώ.
«Έρχεστε και μου λέτε διάφορα»
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως σ’ αυτή την ιστορία, έχει η γενικότερη θεώρηση του δημάρχου Βριλησσίων στο ζήτημα των Αναπτυξιακών Οργανισμών. (Παραβλέπουμε την ατυχή αναφορά του στις δημοτικές επιχειρήσεις που από τη δεκαετία του 2000 άφησαν μόνο χρέη και δάνεια – η Δημοτική Επιχείρηση Βριλησσίων ακόμη δεν έχει εκκαθαριστεί)
Στην εποχή μας λοιπόν, που τα διακυβεύματα είναι μεγάλα, πολλοί ‘’προοδευτικοί’’ σπεύδουν να υιοθετήσουν νεοφιλελεύθερες συνταγές, αποκρύπτοντας το ουσιαστικό τους περιεχόμενο. Το επιχείρημα του κ. Μανιατογιάννη είναι… αφοπλιστικό! Διαρρηγνύει τα ιμάτιά του υπερ του Δήμου και κατά των αναθέσεων σε ιδιώτες (στις οποίες, ο ίδιος «εξαναγκάζεται»), αλλά προσβλέπει σε μια κατάσταση όπου στο σύνολό του ο δημοτικός μηχανισμός δεν θα έχει κανένα ουσιαστικό ρόλο, μεταφερόμενος στον «ευέλικτο» Οργανισμό Α.Ε., ο οποίος θα αναλαμβάνει το σύνολο των μελετών και των συμβάσεων των Δήμων.
Προφανώς κάποιοι βλέπουν μπροστά τους μόνο την ‘’ευκαιρία’’ ενός μηχανισμού διοίκησης χωρίς καθόλου δημοτικά συμβούλια, χωρίς αντιπολιτεύσεις, χωρίς έλεγχο, χωρίς δεσμεύσεις και ενοχλητικές γραφειοκρατίες, ερήμην των δημοτών, όπου μόνον οι ίδιοι θα παρεμβαίνουν… Το έργο όμως δεν έχει ολοκληρωθεί. Σε πρώτη φάση διευκολύνθηκαν οι δήμαρχοι να κυβερνούν με αντίτιμο την υποβάθμιση των Δημοτικών Συμβουλίων υπέρ των Οικονομικών Επιτροπών. Σε δεύτερη, οι Οικονομικές Επιτροπές θα χάσουν το ρόλο τους υπέρ των υπό σύσταση Ανώνυμων Εταιρειών, ενώ στο τέλος θα καταργηθούν και οι ίδιοι οι δήμαρχοι, αφού δεν θα χρειάζονται, τις αποφάσεις θα τις παίρνει ο Διευθύνων Σύμβουλος και ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Αναπτυξιακού Οργανισμού.
Αλήθεια κ. Μανιατογιάννη, σε ποιόν θα απολογείται και πώς θα νομιμοποιείται το νέο ‘’εργαλείο’’ που σπεύσατε να υιοθετήσετε; Στο πενταμελές διορισμένο διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού; Ακόμη χειρότερα (και ακόμη βαθύτερα), το λυπηρό είναι άλλο: Είναι η παραίτηση των Δήμων, των δημάρχων, των αιρετών, των ανθρώπων της αυτοδιοίκησης από το δικαίωμά τους (και την υποχρέωσή τους) να αποφασίζουν. Είναι η σταδιακή αυτο-εκμηδένισή τους»