Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 24/09/2025
Σε συνθήκες γενικής πίεσης, σαν τις σημερινές, η γλώσσα συνήθως σώζει. Παράδειγμα είναι η λέξη «μαφία», που επανήλθε στην επικαιρότητα με την πρόσφατη αποκάλυψη της δράσης ενός παράνομου κυκλώματος με πολλούς «πρωταγωνιστές». Μεταξύ άλλων, φέρεται να εμπλέκεται ένας αρχιμανδρίτης, που από υποψήφιος μητροπολίτης μέσα από μία διαδικασία εκλογής με παρασκήνιο, βρέθηκε μπλεγμένος στην υπόθεση της συμμορίας, η οποία εμπορευόταν γη, αγάλματα μέχρι και… λείψανα.
Οι συνομιλίες, που δημοσιοποιήθηκαν, άφησαν άφωνους ακόμη και ανθρώπους, των οποίων τα μάτια έχουν δει πολλά. «Πραγματικά κάνει αλγεινή εντύπωση στο πανελλήνιο όλο αυτό που έχει βγει στο φως με τις ιερές… μπίζνες. Συζητάνε πώς θα περάσουν κειμήλια αγίων στα χέρια ανθρώπων που βρίσκονται πια μέσα στη δικογραφία, για τα κάνουν περιφορά και να ‘κονομάνε από αυτό. Εγώ, τόσα χρόνια στο ρεπορτάζ, δεν το έχω συναντήσει», ανέφερε έμπειρος δημοσιογράφος του χώρου.
Μέσα σε αυτή τη συγκυρία, που -για άλλη μια φορά- αγγίζει ανθρώπους της Εκκλησίας, ένας εφημέριος του Χολαργού διαμαρτυρήθηκε. Γιατί; Επειδή «ακούστηκαν ανείπωτα υβριστικά-κοροϊδευτικά λόγια προς τον Χριστό και την Εκκλησία» σε πρόσφατες θεατρικές παραστάσεις του Δημοτικού Φεστιβάλ.
Η διαφωνία οποιουδήποτε με το περιεχόμενο ενός έργου είναι θεμιτή. Ο ιερέας δεν αρκέστηκε σε αυτή, αναφέροντας ότι «θέλουμε να πιστεύουμε πως οι υπεύθυνοι που έδωσαν την άδεια για τις εκδηλώσεις δεν ήξεραν το περιεχόμενο» των δύο επίμαχων έργων. Αφού, λοιπόν, ξέφυγαν από τη λογοκρισία οι παραστάσεις, ο πρωτοπρεσβύτερος ανέμενε από τους διοργανωτές «αφότου το έμαθαν, μία δημόσια καταδίκη των όσων ακούστηκαν και συγγνώμη γι’ αυτά που ειπώθηκαν».
Βέβαια, η παρέμβαση αυτή δεν εκπλήσσει ευρύτερα. Κατά παράδοξο τρόπο, ανά θεσμό, κλάδο ή κλίκα, οι περισσότεροι φυλάνε τον… χώρο τους. Άνθρωποι της θρησκείας, λόγου χάρη, κάνουν μούγκα στη στρούγκα όταν πρόκειται για ιερωμένους σκανδάλων. Οι, δε, δημοσιογράφοι ανακαλύπτουν αρκετούς «αθώους» και «αδικημένους» συναδέλφους τους, που η πλειοψηφία της κοινωνίας έχει καταλάβει τι… καπνό φουμάρουν.
Πάντως, η διαμαρτυρία του εφημέριου στον Χολαργό είχε τη μορφή γραπτής επιστολής. Αυτό σημειώνεται, διότι πανελλαδικά, προηγήθηκε φέτος η ακύρωση παράστασης του κωμικού Χριστόφορου Ζαραλίκου ύστερα από παρέμβαση τοπικής Εκκλησίας και μία μήνυση ιερέων σε βάρος ενός άλλου stand up comedian, του Αλέξανδρου Τσουβέλα.
Σε κάθε περίπτωση, επιστρέφοντας στις λέξεις, εκπρόσωποι της θρησκείας και μη πιθανότατα θα γνωρίζουν πως ο Χριστός έλεγε «μακάριοι οι πεινώντες και διψώντες τη δικαιοσύνη» κι όχι, βέβαια, οι υπερευαίσθητοι με την ελευθερία της Τέχνης…