1. ΛEYTEPHΣ ΠAΠAΔHMHTPIOY: Ο πρόσκαιρος εξωραϊσμός ενόψει του προγράμματος «Scuolaxenia» ήταν περιορισμένος σε δύο σχολεία, ενώ η πλειονότητα των σχολικών συγκροτημάτων στο Μαρούσι υπολειτουργεί.
Ο υποψήφιος δήμαρχος Αμαρουσίου και πρώην βουλευτής Λευτέρης Παπαδημητρίου και οι συνεργάτες του συνδυασμού ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ-ΜΑΡΟΥΣΙ έχουν διαμορφώσει ένα λεπτομερές πρόγραμμα για την παιδεία. Η συχνή παρουσία τους στις σχολικές μονάδες του Αμαρουσίου είναι απτή απόδειξη του ενδιαφέροντος για επιτόπια καταγραφή των δυσεπίλυτων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι μαθητές. Ενδεικτικά το 8ο Γυμνάσιο και το 9ο Λύκειο Νέας Φιλοθέης είναι κτήρια προκάτ με παράνομη ηλεκτροδότηση από κολόνες του παρακείμενου πάρκου, ενώ το 2ο Γυμνάσιο Κοκκινιάς μετατρέπεται τις νύκτες σε στέκι τοξικομανών.
Οραματιζόμαστε ένα σύνολο μέτρων με στόχο την άμεση βελτίωση, τα οποία παραθέτουμε συνοπτικά:
• Κάλυψη των αναγκών σε σχολικά κτήρια σε συνεργασία με τον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων και δημιουργία απαραιτήτων χώρων, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο υπερπλήρωσης των αιθουσών που παρουσιάζεται σήμερα. Είναι τουλάχιστον λυπηρό να μετατρέπονται αίθουσες εργαστηριών ή αποθηκών σε χώρους διδασκαλίας.
• Επισκευή και συντήρηση των σχολικών μονάδων και εξασφάλιση υγιεινών συνθηκών λειτουργίας αναφορικά με την καθαριότητα, τη θέρμανση και τον κατάλληλο φωτισμό.
• Αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής.
• Αύξηση των βιβλιοθηκών των σχολικών κτηρίων και αναβάθμιση του περιεχομένου τους.
• Δημιουργία νέων χώρων εστίασης, ανάπαυσης και άθλησης.
• Εξασφάλιση επαρκούς φύλαξης των σχολικών χώρων επί 24ωρης βάσης.
• Διασύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με άλλες λειτουργικές υπηρεσίες όπως της υγείας και της κοινωνικής εργασίας.
• Δημιουργία σταθμού για την επιμόρφωση των μαθητών σχετικά με τις εργασιακές ευκαιρίες της αγοράς.
• Δέσμευση ότι παιδιά με ειδικές ανάγκες θα έχουν ισότιμη πρόσβαση και θα λαμβάνουν την κατάλληλη μόρφωση.
2. Η φύλαξη των σχολικών κτηρίων, που χαρακτηρίζεται ως προσωρινής μορφής, υλοποιήθηκε την περίοδο 1996-2004 και αφορούσε ένα πρόγραμμα του ΟΑΕΔ για 2.300 περίπου άτομα. Από αυτά 600 άτομα μεγάλης ηλικίας χρηματοδοτήθηκαν από τον Λογαριασμό για την Απασχόληση και Επαγγελματική Κατάρτιση (ΛΑΕΚ), ώστε να συμπληρώσουν τον απαραίτητο αριθμό ενσήμων για τη συνταξιοδότησή τους.
Πάγια θέση του συνδυασμού ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ-ΜΑΡΟΥΣΙ είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος με θέσεις μονίμου προσωπικού. Στο ενδιάμεσο διάστημα, ο συνδυασμός μας προτίθεται να χρησιμοποιήσει ένα άλλο πρόγραμμα ΟΑΕΔ-ΛΑΕΚ, το πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την απασχόληση ανέργων που βρίσκονται στο στάδιο πλησίον της σύνταξης. Η 24ωρη φύλαξη των σχολικών χώρων θα συντελεστεί με την αρωγή και της δημοτικής αστυνομίας.
3. Είναι φανερό ότι υπάρχει δυσκαμψία στη συνεργασία των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων με τη δημοτική αρχή. Πλήθος προβλημάτων που παρουσιάζονται στα σχολεία δεν βρίσκουν ανταπόκριση, λόγω της έλλειψης ουσιαστικής στήριξης των ανωτέρω φορέων. Μεταξύ άλλων προτείνεται από τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) το υπουργείο Παιδείας να προσπαθήσει για την ουσιαστική αναβάθμιση της τοπικής σχολικής αυτοδιοίκησης.
Η «Δημοτική Επιτροπή Παιδείας» (ΔΕΠ) είναι μια επιτροπή του Δημοτικού Συμβουλίου που συγκροτείται με απόφαση του δημάρχου και έχει διετή θητεία. Μπορεί δια του προέδρου της να αλληλογραφεί με κάθε δημόσια αρχή ή άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο και διαθέτει δική της σφραγίδα. Η ΔΕΠ είναι φορέας σχεδιασμού και διαχείρισης της εκπαίδευσης σε τοπικό επίπεδο, με αρμοδιότητες να εισηγείται στον δήμαρχο και στο δημοτικό συμβούλιο σχετικά με κάθε θέμα που αφορά την καλύτερη οργάνωση και λειτουργία των σχολείων, την ίδρυση, κατάργηση και συγχώνευσή τους, το έργο των σχολικών επιτροπών, την ανέγερση, επισκευή και συντήρηση σχολικών κτηρίων κ.ά.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και οι τοπικοί κοινωνικοί φορείς, όπως οι γονείς, οι συνδικαλιστικές ενώσεις των εκπαιδευτικών συμμετέχουν στη διοίκηση των σχολικών μονάδων αλλά με ρόλο συμβουλευτικό, μόνο για θέματα διαχείρισης και λειτουργίας και όχι για θέματα που άπτονται της ουσίας και του περιεχομένου της εκπαίδευσης. Ο συνδυασμός ΝΕΑ ΠΟΡΕΙΑ – ΜΑΡΟΥΣΙ δεσμεύεται για την οργανική συνεργασία όλων των παραπάνω φορέων ώστε να αναβαθμιστεί το λειτουργικό σχολείο και το εκπαιδευτικό του έργο.
4.Τα ευρωπαϊκά επιχειρησιακά προγράμματα για τις δράσεις που συσχετίζονται με την παιδεία και την εκπαίδευση αποτελούν ευκαιρία για την ποιοτική αναβάθμιση των σχολείων στο Μαρούσι. Ειδικότερα το υπουργείο Παιδείας για τη Δ’ Περίοδο 2007-2013 Κοινοτικής χρηματοδότησης [ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ] θα διαθέσει σημαντικούς πόρους για την ανάπτυξη της δημοσίας εκπαίδευσης.
Επιπλέον, ο Νόμος 3274/04 θεσμοθετεί το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Τοπικής Αυτοδιοίκησης «Θησέας» που επιδιώκει να συμβάλλει στην προαγωγή των ΟΤΑ σε αποτελεσματικά αυτοδιοικούμενους οργανισμούς και να ενισχύσει τον αναπτυξιακό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής.
Τέλος, οι συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), που θεσμοθετήθηκαν με τον Νόμο 3389/05, είναι σύνθετα σχήματα συνεργασίας του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα με μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις που αποσκοπούν στην εξασφάλιση του σχεδιασμού, της χρηματοδότησης, της κατασκευής, της διαχείρισης, λειτουργίας ανακαίνισης ή συντήρησης δημοσίων υποδομών. Στοχεύουν κατά τη διεθνή αποδεδειγμένη εμπειρία στη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών του κράτους προς τον πολίτη, στην παροχή της τεχνογνωσίας και των μεθόδων του ιδιωτικού τομέα προς τον δημόσιο, στην ενίσχυση παραγωγικών επενδύσεων καθώς και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί η νέα δημοτική αρχή με επικεφαλής τον Λευτέρη Παπαδημητρίου, ώστε να διατίθενται απρόσκοπτα τα θεσμοθετημένα κονδύλια και να μεγιστοποιηθούν οι πόροι που θα διατεθούν στην τοπική παιδεία με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον του δημότη.