Μετά από χρόνια σκληρής δουλειάς μπορεί να υπερηφανεύεται ότι διαθέτει ένα γεμάτο βιογραφικό με συνεργασίες με σπουδαίους σκηνοθέτες και συμμετοχές σε εμβληματικές παραστάσεις. Όπως αναμένεται να είναι ο «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου (σκηνοθεσία: Σταύρος Τσακίρης) που κάνει πρεμιέρα στις 9 Αυγούστου στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με την σπουδαία ηθοποιό Κάθριν Χάντερ στον ομώνυμο ρόλο. Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης εξηγεί γιατί ο Αισχύλος … ισοπεδώνει τον Φροϊντ, μιλάει για την συνεργασία του με τον Κώστα Γαβρά στην νέα του ταινία η οποία αναφέρεται στο δραματικό καλοκαίρι του 2015 και εξηγεί γιατί είναι χρήσιμες οι αποτυχίες στη ζωή του ηθοποιού.
Συνέντευξη: Τάσος Μεργιάννης
Δεν είναι η πρώτη φορά που θα εμφανιστείτε στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Αποτελούσε για εσάς ένα όνειρο ζωής όταν ξεκινούσατε την ενασχόληση με την υποκριτική;
Έχω συμμετάσχει σε δέκα διαφορετικές παραστάσεις που έχουν παιχτεί στην Επίδαυρο. Την πρώτη φορά ήμουν 20 ετών, δευτεροετής του Θεάτρου Τέχνης, οπότε δεν είχα προλάβει να κάνω κανένα όνειρο. Στα χρόνια που ακολούθησαν στις παραστάσεις που συμμετείχα ήμουν μέρος ή κορυφαίος του Χορού , ενώ έχω κάνει και δυο ρόλους. Τον Αγγελιοφόρο στον «Οιδίποδα Επί Κολωνώ» που παρουσιάστηκε από το Θέατρο Τέχνης και τον Νέο στον «Πλούτο» του Αριστοφάνη με τον Λάκη Λαζόπουλο.
Οι ηθοποιοί λένε για την Επίδαυρο «δεν έχει σημασία τι θα κάνεις. Αρκεί να είσαι εκεί»…
Είναι αλήθεια. Η Επίδαυρος είναι ένα σπουδαίο σχολείο που προσωπικά με βοήθησε πάρα πολύ και ειδικά τα χρόνια ήμουν στον Χορό. Όταν είσαι σολίστας, είναι διαφορετικά. Όταν είσαι μέλος μιας ομάδας, τα πράγματα δυσκολεύουν. Όταν έρθει η στιγμή να γίνεις σολίστας, εάν έχεις περάσει από το σχολείο του Χορού θα σε βοηθήσει πολύ και στην τεχνική αλλά και στην αντίληψη του ανοικτού χώρου.
Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» υποδύεστε το ρόλο του «Κράτους». Πώς θα περιγράφατε τον ρόλο σας;
Παίζω ΤΟΝ Κράτο και όχι ΤΟ Κράτος, όπως σωστά επισημαίνει ο σκηνοθέτης μας, Σταύρος Τσακίρης. Η μετάφραση αναφέρει τον ρόλο ως «The Power», δηλαδή η Εξουσία. Πρόκειται για την παρανυχίδα που υπάρχει στην κοινωνία και κατορθώνει να επιβιώνει πάντα και να ελέγχει τα πράγματα. Αυτό συμβαίνει με όλες τις κυβερνήσεις. Είτε με τους παλιούς Θεούς, τους Τιτάνες είτε με τους νέους Θεούς, όπως τον Δία. Ο Κράτος είναι μια σύγχρονη ΚΥΠ. Εκτελεί τις εντολές του Δία και λέει σε μια συγκλονιστική ατάκα «κανείς δεν είναι ελεύθερος πλην του Διός» (σ.σ. ελεύθερος γαρ ου τις εστί πλην Διός).
Αυτό που θελήσαμε με την βοήθεια του σκηνοθέτη είναι να βγάλουμε την δυναμική και την αποφασιστικότητα του ήρωα, αλλά και το χιούμορ και την ειρωνεία του. Ενώ ο Ήφαιστος έχει αμφιβολίες και συμπονεί το δράμα του Προμηθέα, για τον Κράτο δεν υπάρχει καμία συμπόνοια, παρά μόνο τιμωρία που παρέδωσε την Γνώση στους ανθρώπους.
Όταν ο Προμηθέας χάνεται στο παντοτινό σκοτάδι τον ακούμε να αναρωτιέται «γιατί εμένα Θεέ μου» θυμίζοντας το « Θεέ μου, Θεέ μου ἱνατί με ἐγκατέλειπες;» που λέει ο Χριστός πάνω στον σταυρό. Είναι μια σκόπιμη αναφορά;
Υπάρχουν σχετικές αναφορές σε πλήθος κειμένων τα οποία συγκρίνουν τον Προμηθέα με τον Χριστό. Μιλάμε για ένα πολύ σύγχρονο έργο που μαζί με την «Ορέστεια» αποτελούν ένα μεγάλο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Ο Προμηθέας ως ένας άλλος Προφήτης λέει «απελευθερωθείτε από τα δεινά. Γίνετε γενναίοι. Δεν έχετε ανάγκη από κανέναν Θεό. Στηριχθείτε στις δικές σας δυνάμεις». Γι’ αυτό δίνει την Γνώση στους ανθρώπους και τιμωρείται γι’ αυτό. Δεν το μετανιώνει όμως και αντιστέκεται έως το τέλος.
Υπάρχουν σύγχρονες αναφορές στο έργο;
Υπάρχει μια φράση που λέει ο αφηγητής μας (Νικήτας Τσακίρογλου): «ο άνθρωπος προσπαθεί από μικρός να ανταμώσει με τον άλλον και αυτό που τον συνδέει με τον άλλο είναι η ίδια η δυστυχία». Είναι ένα σύγχρονο, ψυχαναλυτικό έργο. Ο Αισχύλος έχει ισοπεδώσει κάθε Φροϊντ και Γιουνγκ μέσω της δραματουργίας του. H διεθνούς φήμης ελληνικής καταγωγής Κάθριν Χάντερ, θα ερμηνεύσει τον εμβληματικό χαρακτήρα του Προμηθέα. Πώς εξηγείται σκηνοθετικά η επιλογή μιας γυναίκας σε έναν ανδρικό ρόλο; Η Γυναίκα φέρνει την Γνώση, την Ζωή. Η Κάθριν Χάντερ έχει ειδικευτεί σε ανδρικούς ρόλους. Είναι η πρώτη γυναίκα ηθοποιός που ερμήνευσε τον «Βασιλιά Ληρ» και τιμήθηκε με το βραβείο Olivier. Είναι ένα υπέροχο πλάσμα, μια ιδιαίτερη ηθοποιός με μεγάλες δυνατότητες. Η παρουσία της έχει κάτι το μαγικό. Είναι μια εξαιρετική συνεργάτης και είναι τιμή μας ΄που βρισκόμαστε δίπλα της σ΄αυτό το εγχείρημα.
«Παιδικό όνειρο η υποκριτική»
Πώς προέκυψε η υποκριτική στη ζωή σας;
Πολύ αυθόρμητα σαν ένα παιδικό όνειρο. Ήμουν 18 χρονών οπότε …δεν είχα και πολύ μυαλό.Ακολούθησα το ένστικτό μου, το είδα και λίγο σαν παιχνίδι. Έδωσα εξετάσεις στο θέατρο Τέχνης και με επέλεξαν. Δεν το περίμενα! Είχα την τύχη να έχω δασκάλους όλους τους επίγονους του Κουν. Γιώργος Λαζάνης, Μίμης Κουγιουμτζής, Ρένη Πιττακή, Κάτια Γέρου… Αυτό με ατσάλωσε, μου έβαλε γερές βάσεις και κυρίως στο θέμα της πειθαρχίας που απαιτείται στην δουλειά μας.
Σε μια εποχή που η ανεργία πλήττει τον κλάδο των ηθοποιών, είστε από τα πρόσωπα που έχουν 1 – 2 δουλειές κάθε σεζόν. Τι θεωρείτε ότι βλέπουν σε εσάς σκηνοθέτες και παραγωγοί και τι θεωρείτε οτι κάνετε εσείς καλά;
Η δουλειά μας είναι μια συνεχή μαθητεία. Αυτό που κάνω σίγουρα είναι να δουλεύω πολύ, να μην επαναπαύομαι και να μην επαναλαμβάνομαι. Δεν έχω βρει μια «μανιέρα» πάνω στην οποία πορεύομαι. Προσπαθώ να «ανακατεύω την τράπουλα». Βεβαίως, πρέπει να υπάρχουν και οι κατάλληλες επιλογές που θα σε βοηθήσουν να προχωρήσεις.
Πρωταγωνιστείτε στην νέα ταινία του Κώστα Γαβρά, «Ανίκητοι Ηττημένοι» και μιλάει για το δραματικό καλοκαίρι του 2015 που ζήσαμε στην Ελλάδα. Μάλιστα, υποδύεστε τον τότε πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα. Τι μπορείτε να μας αποκαλύψετε για τον ρόλο σας;
Ο ήρωας μου έχει πολύ «ζουμί», καθώς δεν κάνουμε ντοκιμαντέρ, αλλά μυθοπλασία. Ο τότε πρωθυπουργός έπρεπε να πάρει μια μεγάλη απόφαση, κάτι που στην περίπτωσή μας έχει ενδιαφέρον και υποκριτικά και σκηνοθετικά. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Βαρουφάκη και αναφέρεται στους πρώτους έξι μήνες της διακυβέρνησης του Αλέξη Τσίπρα μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015. Όσον αφορά τον ρόλο μου, το μόνο που μπορώ να πω (καθώς παράκκληση του Κώστα Γαβρά είναι να μην μιλάμε γι’ αυτήν την δουλειά εάν δεν έρθει η κατάλληλη ώρα) είναι οτι ακολούθησα το όραμα του σκηνοθέτη. Είναι ένα θέμα ιδιαίτερο, μια ιστορία που τράβηξε τα βλέμματα όλου του κόσμου πάνω της. Θεωρώ, λοιπόν, οτι θα προκαλέσει εκ νέου το παγκόσμιο ενδιαφέρον το πως αυτός ο μεγάλος καλιτέχνης, ο «πατέρας του πολιτικού θρίλερ» βλέπει αυτήν την ιστορία μέσα από τα δικά του μάτια και τι συμπέράσματα εξάγει.
Εσείς πως βιώσατε εκείνο το δραματικό καλοκαίρι με τα capital controls και την αιωρούμενη απειλή της πτώχευσης;
Όπως όλοι μας. Με διαφορετικά και ποικίλα συναισθήματα και με τα νεύρα τεντωμένα. Όπως ακριβώς θα είναι και η ταινία. Ένα μεγάλο θρίλερ.
«Συνταγή επιτυχίας δεν υπάρχει»
Σας είδαμε ιδιαίτερα συγκινημένο στην προβολή του τελευταίου επεισοδίου της τηλεοπτικής σειράς «Το σόι σου», η οποία ολοκληρώθηκε πρόσφατα μετά από πέντε χρόνια.
Η συγκίνησή μου προήλθε από το γεγονός ότι η σειρά αυτή ήταν μια εξαιρετική εμπειρία για όλους μας. Πέρα από το γεγονός ότι η δουλειά ήταν πολύ ωραία, όλοι οι συντελεστές γίναμε μια παρέα και μια οικογένεια. Ήμασταν πολύ τυχεροί που το ζήσαμε και θα το μνημονεύουμε για χρόνια. Και εμείς και οι τηλεθεατές.
Η περιβόητη «συνταγή επιτυχίας» υπάρχει;
Δεν νομίζω ότι υπάρχει. Και οι πιο μεγάλοι καλλιτέχνες στον χώρο του θεάματος έχουν κάνει τρανταχτές αποτυχίες. Και η αποτυχία είναι μέρος του παιχνιδιού και θεωρώ οτι βοηθάει τον κάθε καλλιτέχνη.
Πώς βοηθάει μια αποτυχία;
Σε βοηθάει να καταλάβεις ποιο πρέπει να είναι το επόμενο σου βήμα αλλά και τον ίδιο σου τον εαυτό. Για παράδειγμα, να σκεφτείς γιατί έκανες την συγκεκριμένη επιλογή. Πως οδηγήθηκες εκεί.
Υπάρχουν ρόλοι ή συνεργασίες που ονειρεύεστε;
Υπάρχουν σκηνοθέτες με τους οποίους θα ήθελα να δουλέψω. Ποιος θα μου το ‘ λεγε οτι θα βρισκόμουν στο ίδιο πλατό με τον Κώστα Γαβρά…Θα ήθελα να συνεργαστώ με τον Σταμάτη Φασουλή αλλά και με νεότερους σκηνοθέτες. Παρακολούθησα πρόσφατα την «Ορέστεια» και ξεχώρισα την παράσταση των «Ευμενίδων» που σκηνοθέτησε η Γεωργία Μαυραγάνη.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για τον επόμενο χειμώνα;
Μαζί με τον Νικήτα Τσακίρογλου και τον Χρήστο Βαλαβανίδη σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά θα συνεχίσουμε για δεύτερη σεζόν στο «Από Μηχανής Θέατρο» το έργο του Ρόναλντ Χάργουντ «Προσωπική συμφωνία» . Επίσης, τον Δεκέμβριο θα συμμετάσχω στο μιούζικαλ «Annie» που θα ανέβει για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Διακοπές προβλέπονται;
Όχι. Δεν πειράζει, όμως. Υπάρχει μπροστά μας ένα μεγάλο στοίχημα και απολαμβάνω την συμμετοχή μου σ΄ αυτό.
INFO
«Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Σταύρος Σ.Τσακίρης Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης Σκηνική εγκατάσταση: Κώστας Βαρώτσος Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ Κίνηση: Marcello Magni Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης Βοηθοί σκηνοθέτη: Έφη Ρευματά, Μαρία Φλωράτου.
Παίζουν: Kathryn Hunter, Νικήτας Τσακίρογλου, Δημήτρης Πιατάς, Πέγκυ Τρικαλιώτη, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Γεράσιμος Γεννατάς, Περικλής Βασιλόπουλος, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Αντιγόνη Φρυδά, Κώστας Νικούλι, Έφη Κιτσαντά, Μπέτυ Αποστόλου, Δημήτρης Παγώνης, Περικλής Σκορδίλης, Νίκος Μπακάλης, Αντώνης Βλάσσης.
Περισσότερες πληροφορίες: www.greekfestival.gr – Προπώληση εισιτηρίων: viva.gr.
Πρεμιέρα: 9 και 10 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Τετάρτη 28 Αυγούστου: Κηποθέατρο Παπάγου
Παρασκευή 30 Αυγούστου: Ηρώδειο.