Ένα βιογραφικό ντοκουμέντο, μια απόλυτα συγκινητική ιστορία και κυρίως ένας ύμνος στην ανθρώπινη θέληση. Με αυτά τα λόγια θα μπορούσε να περιγράψει κανείς το σπουδαίο έργο του Γουίλιαμ Γκίμπσον «Το θαύμα της Άννυ Σάλιβαν», το οποίο εξιστορεί την αληθινή ιστορία της κωφάλαλης και τυφλής Έλεν Κέλλερ που μεταμορφώνεται σε ένα χαρισματικό πλάσμα, με τη βοήθεια της δασκάλας της Άννυ Σάλιβαν.
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης Γιασεμί Κηλαηδόνη εξηγεί στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ τον λόγο για τον οποίο Τέχνη και Ζωή είναι έννοιες αλληλένδετες, μιλάει για τη μεγάλη κληρονομιά που κουβαλάει ως κόρη του Λουκιανού Κηλαηδόνη και της Άννας Βαγενά και εξομολογείται το μεγάλο της επαγγελματικό όνειρο.
Συνέντευξη: Τάσος Μεργιάννης
Τι είναι αυτό που έχει καταστήσει «Το θαύμα της Άννυ Σάλιβαν» ένα έργο εμβληματικό που αντέχει στον χρόνο;
Το ίδιο του το θέμα, το οποίο είναι διαχρονικό, επίκαιρο και πάντα θα αγγίζει τους ανθρώπους. Μιλάει για την ανθρώπινη θέληση και πίστη. Πρόκειται για μια πραγματική ιστορία η οποία διαδραματίστηκε στην Αλαμπάμα στα τέλη του19ου αιώνα και καταγράφηκε από την πένα του Γουίλιαμ Γκίμπσον στο θεατρικό σανίδι, ενώ αργότερα έγινε και ταινία.
Η νεαρή Άννυ Σάλιβαν, με απίστευτη επιμονή και θέληση εκπαιδεύει την Έλεν Κέλλερ, ένα παιδί κωφό και τυφλό, ένα πραγματικό «αγρίμι». Το έργο παρακολουθεί τον πρώτο μήνα της κοινής τους ζωής και μας εισάγει στον τρόπο διδασκαλίας που η ίδια η Άννυ εφηύρε ώστε να μπορέσει να κάνει την Έλεν να επικοινωνεί με το περιβάλλον, να αντιλαμβάνεται και, στην πορεία της ζωής της, να γίνει μια πολύ σημαντική προσωπικότητα .
Όπως είπατε, η ιστορία που διαδραματίζεται επί σκηνής είναι πραγματική. Τελικά η Τέχνη μιμείται τη ζωή;
Νομίζω πως είναι αλληλένδετες. Γι’ αυτό τον λόγο στο θέατρο «Μεταξουργείο» τα τελευταία 20 χρόνια που λειτουργεί έχουμε επιλέξει ένα ρεπερτόριο ανθρωποκεντρικό. Παραστάσεις που μιλούν για τον τρόπο που έχουν επιλέξει οι άνθρωποι να ζήσουν. Όσοι δεν το βάζουν κάτω και παλεύουν για τη ζωή, μπορούν να καταφέρουν θαύματα. Ακριβώς όπως έκανε η Άννυ Σάλιβαν.
Η αποστολή του θεάτρου είναι να θέτει ερωτήματα ή να δίνει απαντήσεις;
Δεν θα έλεγα ότι το θέατρο υπάρχει για να απαντάει σε ερωτήματα. Το θέατρο διαπαιδαγωγεί, μας μαθαίνει να σκεφτόμαστε. Η αποστολή του, λοιπόν, είναι να προτείνει έναν τρόπο σκέψης απέναντι σε κάποια ζητούμενα.
Επί σκηνής συνεργάζεστε με δυο κορίτσια 12 και 13 ετών. Πώς είναι αυτή η εμπειρία;
Και τα δυο κορίτσια (Ιωάννα Αλεξανδρή και Κατερίνα Κανάκη) είναι εξαιρετικά. Είναι η πρώτη φορά που παίζω με μικρά παιδιά στο θέατρο και μπορώ να πω ότι είναι μια πολύ ωραία εμπειρία. Τα παιδιά έχουν μια αθωότητα και μια καθαρότητα απέναντι στα πράγματα. Κάτι που ίσως έχει χάσει κάποιος που είναι επαγγελματίας ηθοποιός για χρόνια.
Η κόρη σας Μαρίνα είναι σήμερα τριών ετών. Καταλαβαίνει το επάγγελμά σας;
Βεβαίως. Στο διάστημα των προβών της έλειπα αρκετά, όμως επειδή έχουμε τη χαρά να μένουμε δίπλα στο θέατρο, υπήρξαν φορές που είχε έρθει σε κάποιες πρόβες. Είναι εξοικειωμένη με το θέατρο και, όπως όλα τα μικρά παιδιά, γοητευμένη από τον κόσμο του θεάματος, ο οποίος είναι όντως γοητευτικός!
Τι σηματοδοτούν τα 20 χρόνια τα οποία συμπληρώνονται φέτος από την ίδρυση του θεάτρου «Μεταξουργείο»;
Μια σταθερή πορεία προσεγμένων θεατρικών παραστάσεων που σέβονται το κοινό. Το γεγονός ότι το θέατρο άντεξε όλα αυτά τα χρόνια, το οφείλουμε στην αγάπη του κόσμου. Το «Μεταξουργείο» έχει ένα σταθερό κοινό που ακολουθεί τη δουλειά μας και στηρίζει απόλυτα το όραμα το οποίο είχαν οι ιδρυτές του θεάτρου, Λουκιανός Κηλαηδόνης και Άννα Βαγενά.
Θέλω να τονίσω ότι οι φορές που έχουμε επιχορηγηθεί ως θέατρο από το κράτος όλα αυτά τα χρόνια είναι ελάχιστες. Στηριζόμαστε μόνο στις δικές μας δυνάμεις και φυσικά στην αγάπη του κοινού. Το ότι επιβιώνουμε σήμερα είναι κι αυτό ένα θαύμα!
Αντέχει η Αθήνα τόσες πολλές σκηνές και αυτήν την πληθώρα παραστάσεων;
Από τη μια είναι καλό αυτό που γίνεται γιατί οι ηθοποιοί βρίσκουν χώρο να εκφραστούν, από την άλλη δεν μπορεί ο κόσμος να στηρίξει όλα αυτά τα θέατρα. Για να αντέξει μια παραγωγή χρειάζονται εισιτήρια. Είναι ένας δύσκολος θεατρικός χειμώνας ο φετινός. Θεωρώ ότι τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει δραματική μείωση στον αριθμό των σκηνών.
Έπαιξε ρόλο στην απόφασή σας να ασχοληθείτε με την υποκριτική το γεγονός ότι προέρχεστε από καλλιτεχνική οικογένεια;
Σίγουρα έπαιξε ρόλο στην απόφασή μου το περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα. Οι γονείς μου ήταν ανοικτοί να ακούσουν το οτιδήποτε από εμένα και την αδερφή μου. Στα 17 μου ετοιμαζόμουν να δώσω εξετάσεις για το Τμήμα ΜΜΕ, αλλά εν τέλει άλλαξα γνώμη και πήγα στη δραματική σχολή. Τελικά, είμαι πολύ ευτυχής γι’ αυτήν την απόφαση.
Οι γονείς σας πώς αντέδρασαν όταν τους το ανακοινώσατε;
Είχαν την αγωνία για το εάν θα είμαι καλά και ευτυχισμένη. Θεωρώ ότι τελικά βρήκα τον δρόμο μου στον χώρο μέσα από προσωπική δουλειά και επιμονή.
Ποιες είναι οι πιο πολύτιμες συμβουλές που σας έδωσαν οι γονείς σας;
Ο Λουκιανός πάντα μας έλεγε «κάνε τη δουλειά σου». Με την έννοια να αγαπάς και να πιστεύεις αυτό που κάνεις ώστε να το κάνεις καλά και όλα θα βρουν τον δρόμο τους.
Μιας και αναφέρετε τον πατέρα σας, έχω την αίσθηση ότι τα τραγούδια του έχουν μεγαλώσει πλέον τρεις γενιές και… συνεχίζουν.
Αυτό είναι αλήθεια. Το έργο του είναι διαχρονικό και αφορά όλες τις ηλικίες. Είναι συγκινητική η αγάπη που συνεχίζει να δείχνει ο κόσμος στο πρόσωπό του ως δημιουργό. Μπορεί η φυσική του παρουσία να απουσιάζει, όμως ο ίδιος είναι «παρών» με τα τραγούδια του.
Στις 14 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής ανεβαίνει η παράσταση «Λουκιανός των παιδιών». Εκεί τι θα ακούσουμε;
Πρόκειται για μια μουσικοχορευτική παράσταση με τραγούδια από δουλειές που είχε γράψει ο Λουκιανός για παιδικές παραστάσεις. Θα συμμετέχουν επί σκηνής πολλοί ηθοποιοί, τραγουδιστές και παιδάκια, ενώ θα τραγουδήσουν η Μαρία Κηλαηδόνη και ο Δώρος Δημοσθένους. Την παράσταση θα σκηνοθετήσει η Άννα Βαγενά και ο Γιάννης Καλατζόπουλος και νομίζω ότι θα είναι μια πολύ ωραία εκδήλωση για μικρά και μεγάλα παιδιά.
Είναι βαρύ το όνομα που κουβαλάτε;
Το όνομα «Κηλαηδόνη» δεν το νιώθω σαν φορτίο, αλλά μια τεράστια κληρονομιά και ένα μεγάλο δώρο. Όπως είχε πει και μια Αμερικανίδα τραγουδίστρια «it is not the weight. It’s the way you carry it» («δεν είναι το βάρος, αλλά ο τρόπος που το κουβαλάς»).
INFO:
«Το θαύμα της Άννυ Σάλιβαν» στο θέατρο Μεταξουργείο
Παίζουν: Γιασεμί Κηλαηδόνη, Αλέξανδρος Σωτηρίου, Λίνα Φούντογλου, Σταμάτης Μπάκνης και οι μικρές Ιωάννα Αλεξανδρή και Κατερίνα Κανάκη.
Μετάφραση: Μάριος Πλωρίτης
Δραματουργική επεξεργασία: Βασίλης Κατσικονούρης
Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη
Σκηνικά: Βασίλης Παπατσαρούχας
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα, Ειρήνη Γεωργακίλα
Επιμέλεια Κίνησης: Ερμής Μαλκότσης
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Mουσική: Γιάννης Καραγιάννης
video παράστασης: Στέφανος Παπαδόπουλος
video spot: Δημήτρης Κοκοτίνης
Φωτογραφίες παράστασης: Μαρία Κηλαηδόνη
Βοηθός σκηνοθέτη: Αικατερίνη Παπαγεωργίου
Η παράσταση ανεβαίνει σε συνεργασία με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας
Πληροφορίες:
Πού: Θέατρο Μεταξουργείο, Ακαδήμου 14, τηλ.: 210 5234382.
Πότε: Παρασκευή στις 20:00, Σάββατο στις 20:00 και Κυριακή στις 18:30
Διάρκεια: 2 ώρες με διάλειμμα.
Εισιτήρια: 20 € γενική είσοδος, 12 € μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, συνταξιούχοι άνω των 65 ετών, πολύτεκνοι). Ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ.
Κρατήσεις: Στο τηλέφωνο του θεάτρου, 210-5234382.
«Ο Λουκιανός των παιδιών» στο Μέγαρο Μουσικής στις 14 Δεκεμβρίου
Σάββατο 14 Δεκεμβρίου | 16:30 Μέγαρο Μουσικής – Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Έναρξη προπώλησης | Παρασκευή 8 Νοεμβρίου
Ηθοποιοί: Αντώνης Λουδάρος, Χριστίνα Τσάφου, Γιάννης Καλατζόπουλος, Αργύρης Παυλίδης, Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος
Τραγουδιστές: Δώρος Δημοσθένους, Μαρία Κηλαηδόνη
Σκηνοθεσία θεάματος: Γιάννης Καλατζόπουλος, Άννα Βαγενά
Διεύθυνση εξαμελούς ορχήστρας: Βασίλης Γκίνος
Επιμέλεια σκηνικών και κουστουμιών: Αντώνης Χαλκιάς
Σχεδιασμός φωτισμών: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Τεχνικός ήχου: Μιχάλης Αλεξάκης
Επιλογή αρχειακού υλικού Λ. Κηλαηδόνη: Άννα Βαγενά, Αφροδίτη Δασκαλάκη
Τιμές εισιτηρίων
10 € (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι) ● 15 € (γενική είσοδος).
Eισιτήρια: 210 72 82 333, megaron.gr και σε όλα τα καταστήματα
Ομαδικές κρατήσεις: 210 72 82 367.
H Αμαρυσία συναντά αγαπημένους ανθρώπους των Τεχνών και των Γραμμάτων.