Επιστολή του Δημητρίου Κοτσώνη: Πολιτικού Μηχανικού
«Κύριε Διευθυντά
Στο πλούσιο ρεπορτάζ της Αμαρυσίας για την Εγκατάσταση του Καζίνο της Πάρνηθας στην πόλη, εκφράστηκε η αντίθεση των δημοτικών παραγόντων και δημοτών για αυτό. Δυστυχώς όμως διαχρονικά και χωρίς καμιά διαφορά, οι δημοτικές Αρχές, επικαλούμενες τη βελτίωση της πόλης, ενεργούν για τα αντίθετα. Έτσι είτε μετέτρεψαν τις υφιστάμενες χρήσεις γης σε πιο επιβαρυντικές από εκείνες που ίσχυαν, ισχυριζόμενες ότι δια των μεταβολών αυτών βελτιώνονται οι οικιστικές συνθήκες και προσφέρουν ανάπτυξη στην πόλη, είτε απέφυγαν να πάρουν μετρα για την προστασία της πόλης, όπως ήταν τα μέτρα που έπρεπε να έχουν ληφθεί για τον περιορισμό της αυξήσεως του συντελεστή δομήσεως μέσω της μεταφοράς συντελεστή δομήσεως, που -με την εγκληματική εφαρμογή των σχετικών διατάξεων από το υπουργείο- τετραπλασίασε τον ισχύοντα συντελεστή δομήσεως και δημιούργησε τα τερατώδη κτίρια γραφείων, που προσβάλλουν βάναυσα τη λειτουργία της πόλης και όχι μόνον. Επίσης, εξέδιδαν οικοδομικές άδειες για την κατασκευή κτιρίων γραφείων, που δεν έχουν αντικείμενο την εξυπηρέτηση των λειτουργιών της πόλης, όπως τούτο επιβάλλεται από τον Πολεοδομικό Κανονισμό και έχει κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, αλλά χορήγησαν και άδειες για τεράστιες πολυαγορές, με τη δικαιολογία ότι η απαγόρευση ισχύει μόνο για τα ως άνω κτίρια γραφείων. Όμως αφού αυτό ισχύει μόνον για τα κτίρια γραφείων, πως απάντησε έγγραφα η Δημοτική Πολεοδομία; Γιατί δεν προβαίνει στην ακύρωση των οικοδομικών αδειών για τα τερατώδη κτίρια γραφείων, που η ίδια έχει χορηγήσει;
Χαρακτηριστικά παραδείγματα, είναι η μετατροπή των χρήσεων γης επί του Βασικού Οδικού Δικτύου στην οποία προέβη η παρούσα δημοτική Αρχή, με την οποία άλλαξε τις χρήσεις γης αμιγούς και γενικής κατοικίας επί του Βασικού Οδικού Δικτύου, μεταξύ των οποίων και η λεωφόρος Κηφισιάς, και τις μετέτρεψε όχι μόνο σε χρήσεις Πολεοδομικού Κέντρου, αλλά και σε χρήσεις Υπερτοπικές, έτσι ώστε, παρ’ όλο που τέτοια χρήση δεν αναφέρεται σε καμία πολεοδομική διάταξη μέχρι σήμερα, να χρησιμοποιείται η αναφορά που γίνεται στο σχετικό πολεοδομικό διάστημα για το Μαρούσι, προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα μεγάλα συμφέροντα, που έχουν αγοράσει τα οικόπεδα των Μαρουσιωτών για να κερδίσουν τεράστια ποσά, κτίζοντας αντί για κατοικίες Εμπορικά Κέντρα, Πολυαγορές, Ψυχαγωγικά Κέντρα -υπόδειγμα το τεράστιο που βρίσκεται επί της Λ. Κηφισού στο Αιγάλεω- και φυσικά το Καζίνο.
Είναι η αλλαγή των χρήσεων γης, για την οποια εκκρεμεί απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ακύρωση του σχετικού Π.Δ. 151/2012, μετά από προσφυγή κατοίκων και συλλόγων, για την οποία οι προσφεύγοντες έχουν αποφασίσει τη διεκδίκηση της ακυρώσεώς του και ενώπιον του Ευρωδικαστηρίου εφ’ όσον χρειαστεί. Ας επισημάνουμε, επ’ ευκαιρία, ότι η έκδοση αυτού του Διατάγματος εκκρεμούσε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος επί τέσσερα χρόνια, μετά την επισήμανση των ευθυνών των αρμόδιων, στην περίπτωση που εισηγούνταν τη νομιμότητά του και την έκδοσή του και οδηγήθηκε τέσσερα χρόνια μετά στο Συμβούλιο Επικρατείας χωρίς τη σχετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου του Υπουργείου, για να υπογραφεί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας εντός τριών ημερών και ταυτοχρόνως να εκδοθεί.
Σε ότι δε αφορά την πληροφορία κατά την οποία με την παράγραφο 45 του άρθρου 4 του Προεδρικού Διατάγματος 59/2018, παρέχεται η ευχέρεια για την εγκατάσταση του Καζίνο στο Μαρούσι, πρέπει να μάθουν οι δημότες, ότι αυτό το Προεδρικό Διάταγμα δεν καθορίζει τις χρήσεις γης στο Μαρούσι, αλλά είναι ένα γενικό διάταγμα το οποίο ομαδοποιεί τις διάφορες χρήσεις και χρησιμεύει στην απαγόρευση της αναμείξεως των διαφόρων χρήσεων όταν συντάσσονται οι πολεοδομικές μελέτες και επιμερίζουν τις χρήσεις ανά πολεοδομική γειτονιά.
Δυστυχώς, το Μαρούσι δεν έχει ανάγκη αυτή τη διάταξη για να ισχύσουν οι χρήσεις Πολεοδομικού Κέντρου στην περιοχή του Καζίνο, διότι η παράταξή του κ. Πατούλη έκανε κάτι καλύτερο για τους ιδιοκτήτες του: έχει θεσπίσει την περιοχή κατάλληλη για την εγκατάσταση Υπερτοπικών Χρήσεων, λόγω της οποίας, όχι διότι επιτρέπεται, αλλά διότι από τα συμφραζόμενα, κάθε «καλόπιστος» θα σπεύσει να τις ερμηνεύσει ως επιτρέπουσες την εγκατάσταση Καζίνο.
Φυλάει όμως ο Θεός τον κλέφτη φυλάει και τον νοικοκύρη. Διότι δεν είναι δυνατή η αδειοδότηση του Καζίνο στο Μαρούσι. Επειδή με το ανωτέρω διάταγμα η χρήση Καζίνο από μόνη της αποτελεί ξεχωριστή κατηγορία χρήσεως γης και πρέπει να προβλέπεται η εγκατάστασή του τόσο από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, όσο και από το Πολεοδομικό Διάταγμα με το οποίο έχει πολεοδομηθεί η περιοχή. Πράγμα που δεν συμβαίνει εν προκειμένω. Υπάρχει όμως μια ακόμη διάσταση στο όλο ζήτημα της αλλαγής των χρήσεων γης. Και αυτό είναι η υπεραξία την οποία αποκτούν τα οικόπεδα των οποίων αλλάζει η χρήση, σε χρήσεις πιο επιβαρυντικές για την πόλη. Για αυτό το ζήτημα, το νομοσχέδιο του Ρυθμιστικού της Αθήνας – Αττικής, που καλύπτει και ισχύει και για το Μαρούσι, προέβλεπε αυτή η υπεραξία να εισπράττεται από το Κράτος, προκειμένου να ωφελείται ο Δήμος για τη βελτίωσή του και όχι οι ιδιοκτήτες αυτών των οικοπέδων!
Η διάταξη αυτή, μετά από σχετικό δημοσίευμα που επεσήμανε ότι το νομοσχέδιο δεν καθόριζε τη διαδικασία εισπράξεώς της, με συνέπεια να οδηγείται η είσπραξή της στις ελληνικές καλένδες, το υπουργείο έκανε αυτό που έπρεπε. Εξαφάνισε αυτή τη διάταξη από τον νόμο που ψηφίστηκε. Το ζήτημα όμως παραμένει και καλείται όχι μόνον ο κ. Πατούλης ως Δήμαρχος και ως υποψήφιος Περιφερειάρχης να μας απαντήσει, τι πρόκειται να κάνει; Θα χαρίσει αυτήν την τεράστια υπεραξία στην Ιδιοκτήτρια Εταιρεία ή θα ενεργήσει ότι χρειάζεται για να την εισπράξει το Μαρούσι; Και για να υποκρίνεται, δηλώνοντας ότι αρνείται την εγκατάσταση του Καζίνο στο Μαρούσι, ας δεσμευτεί σήμερα ότι είτε ως Δήμαρχος είτε ως Περιφερειάρχης θα συμπαραταχθεί μαζί με τους Συλλόγους, τις λοιπές δημοτικές παρατάξεις και τους δημότες, στις τυχόν προσφυγές, που θα χρειαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ενδεχομένως στο Ευρωδικαστήριο, για την ακύρωση ενδεχόμενης άδειας για την εγκατάσταση του Καζίνο.
Καιρός όμως που είναι, οφείλουν να απαντήσουν και όσοι ανακοίνωσαν την επιθυμία τους να εξυπηρετήσουν το Μαρούσι και διεκδικούν την θέση του Δημάρχου. Τι προτίθενται να κάνουν για αυτά τα εκατοντάδες εκατομμύρια που πρέπει να εισπράξει το Μαρούσι, που τουλάχιστον μπορεί να απαλύνουν τη καταστροφή που θα επιφέρει η εγκατάσταση του Καζίνο στην πόλη; Επισημαίνουμε, ώστε να μην υπάρξει αντίρρηση για την υπεραξία, ότι σύμφωνα με σχετική φορολογική διάταξη, η υπεραξία που αποκτάται σε οικόπεδα λόγω πολεοδομικών μετατροπών υπόκειται σε φόρο! Τέλος για την άρση κάθε αντιρρήσεως, επισημαίνουμε ότι, είναι προφανές πως χωρίς την είσπραξη αυτής της υπεραξίας ο κάθε δήμαρχος μοιράζει λεφτά. Και είναι πολλά τα λεφτά.
Μαρούσι 21.11.2018
Δημήτριος Κοτσώνης: Πολιτικός Μηχανικός».