Ξαφνικά… επαναφέρουν το θέμα των πλευρικών διοδίων στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας, στις εισόδους και εξόδους των κόμβων Βαρυμπόπης και Αγίου Στεφάνου, σε πρώτο στάδιο, και βάζουν πλώρη έπειτα για τον κόμβο Καλυφτάκη. Όχι τόσο ξαφνικά βέβαια, αφού το σχέδιο ποτέ δεν εγκαταλείφθηκε, αλλά με τη συζήτηση στη Βουλή της τροποποίησης της σύμβασης για τους αυτοκινητόδρομους, στα τέλη του 2013, το θέμα ξαναζεστάθηκε και τα σχέδια που δρομολογούν από το 2007 προχωρούν για υλοποίηση.
Μετά τις μαζικές αντιδράσεις και κινητοποιήσεις δήμων, κατοίκων και φορέων που πραγματοποιήθηκαν τότε, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, δεσμεύθηκε από το βήμα της Βουλής ότι τίποτε δεν θα προχωρήσει, τουλάχιστον, μέχρι να αναβαθμιστεί το δίκτυο παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών, της Εθνικής Οδού.
Φευ, όμως… Χωρίς να έχει γίνει το παραμικρό μέχρι στιγμής ούτε για το στοιχειώδες, στο Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής διαβιβάστηκε πρόσφατα η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την κατασκευή των πλευρικών διοδίων σε Κηφισιά και Άγιο Στέφανο, όχι για τις επιπτώσεις που θα έχει στην υπερτοπική κυκλοφορία η λειτουργία τους μέσα στον πυκνοδομημένο αστικό ιστό των Βορείων Προαστίων, αλλά για τα έργα κατασκευής τους. Σκόνη, πέτρες, λάσπη, δηλαδή, κατά το δημοφιλές άσμα του Δημήτρη Πουλικάκου.
Σε συνθήκες ανθρωπιστικής κρίσης, κάποιοι σκέπτονται και απεργάζονται πώς θα φορτώσουν περισσότερα «στου κασίδη το κεφάλι», χωρίς να αναλογίζονται τις συνέπειες. Μοναδικό κίνητρο η ακόρεστη ανάγκη τους για κέρδη στο πεδίο των αυτοκινητοδρόμων που έχουμε πληρώσει ξανά και ξανά, κραδαίνοντας προκλητικά τις «χαριστικές» συμβάσεις που υπέγραψε το ελληνικό «Δημόσιο».
Ένα «Δημόσιο» και μια «Πολιτεία» που δεν έχει λάβει διόλου υπόψη της τον «Γολγοθά» που θα έχουν να ανέβουν οι παροικούντες και από τις δυο πλευρές της Εθνικής Οδού, όπου έχουν διαμορφωθεί πυκνοδομημένες περιοχές αμιγούς κατοικίας, όπως είναι η Νέα Κηφισιά και οι Αδάμες. Ολόκληρη η υπερτοπική – διαμπερής κίνηση από τα βόρεια προς τα νότια, από Μαραθώνα, Νέα Μάκρη, Γραμματικό, Διόνυσο αλλά και βορειότερα των Αφιδνών (Ωρωπό, Χαλκίδα κ.λπ.), θα κατευθυνθεί στο άξονα Θησέως – Ελ. Βενιζέλου – Κηφισιάς και Τατοΐου, σε μια προσπάθεια να γλιτώσουν οι οδηγοί το τσουχτερό αντίτιμο των διοδίων. Οι κάθετοι άξονες Πάρνηθος (στην Εκάλη), Αγ. Σαράντα (Ν. Ερυθραία) και Χαρ. Τρικούπη – Ελαιών – Ιλισσίων (Ν. Κηφισιά) θα φρακάρουν επίσης. Μιλάμε για δρόμους με μεγάλη κίνηση ήδη, για περιοχές κατοικίας, με σχολεία κ.λπ.
Ένα τεράστιο ποτάμι οχημάτων θα φρακάρει στους δρόμους της περιοχής, δημιουργώντας κυκλοφοριακό έμφραγμα, μόλυνση, θόρυβο, σπατάλη καυσίμων και χρόνου, ατυχήματα και εκνευρισμό. Πισωγύρισμα, δηλαδή, σε άλλες δεκαετίες και σε εποχές που δεν υπήρχαν εθνικές οδοί.
Με ποια δικαιολογία μπαίνουν νέα διόδια; Κρατηθείτε… Για τη χρηματοδότηση της Ιονίας οδού, το δυτικό άξονα της χώρας, σε μια παγκόσμια πρωτοτυπία της κυβέρνησης του 2007 να υπογράψει σύμβαση που προβλέπει χρηματοδότηση της νέας εθνικής οδού, που ΘΑ κατασκευαστεί, μεταξύ άλλων, με νέα διόδια, σε άλλο δρόμο που έχει ήδη κατασκευαστεί, και μάλιστα του οποίου το κόστος έχει ήδη αποπληρωθεί μέσω των υπαρχόντων διοδίων στο πολλαπλάσιο.
Σύμφωνα με υπάρχοντες νόμους, διόδια επιτρέπονται σε αυτοκινητόδρομους που συνδέουν πολεοδομικά συγκροτήματα. Η σύμβαση όμως του 2007 (που επικυρώθηκε με νόμο) προβλέπει διόδια μέσα στον πολεοδομικό ιστό της πόλης, σε αντίθεση με τους προηγούμενους νόμους.
Εμπρός σε αυτόν τον παραλογισμό του ελληνικού «Δημοσίου», τελικά, μόνο οι συντονισμένες αντιδράσεις τοπικής αυτοδιοίκησης, κατοίκων και φορέων μπορούν να δώσουν τη λύση. Μάλιστα, μπροστάρηδες στις περσινές κινητοποιήσεις των κατοίκων στα διόδια Αφιδνών ήταν και δύο μητροπολίτες: ο μητροπολίτης Κηφισιάς, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κύριλλος και ο μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, οι οποίοι δήλωσαν τη συμπαράστασή τους στο δίκαιο αίτημα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών.
Ανάγκα και θεοί πείθονται (και οι θεοί ακόμα πείθονται μπροστά στην ανάγκη)…