Το σκηνικό καθημερινής ταλαιπωρίας διαρκείας των επιβατών λεωφορείων και τρόλεϊ αναδεικνύει η Αμαρυσία. Η συχνότητα δρομολογίων μπορεί να φτάσει τα 30 λεπτά σε ώρες αιχμής, ενώ καταργούνται γραμμές και πυκνώνουν τα μηχανικά προβλήματα στα οχήματα. Η άμεση σύνδεση με τους σταθμούς μετρό και η 24ωρη κάλυψη παραμένουν στις καλένδες του ΟΑΣΑ.
Aρκετά λεωφορεία του στόλου του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών είναι επικίνδυνα, όπως αποδεικνύεται από τα περιστατικά δέκα οχημάτων στο λεκανοπέδιο που καταστράφηκαν ή απανθρακώθηκαν το τελευταίο διάστημα από έκρηξη στον κινητήρα. Ένα από αυτά τα κρούσματα έτυχε να συμβεί και στην Αγία Παρασκευή, πριν από λίγους μήνες, σε δρομολόγιο επί της Λ. Μεσογείων, στο Κοντόπευκο. Στο λεωφορείο Α5 του ΟΑΣΑ ευτυχώς, τότε δεν υπήρχαν επιβάτες, ενώ ο οδηγός κατέβηκε έγκαιρα, πριν επεκταθεί η φωτιά, που προκάλεσε σοβαρές ζημιές.
Τα περιστατικά προστίθενται στο υπάρχον πλαίσιο, όπου σε καθημερινή βάση στην Αττική, δρομολογούνται μόλις 175 αρθρωτά (νταλίκες) σαν αυτό που κάηκε, για το χειμερινό πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στις 11 Σεπτεμβρίου. Μάλιστα, σε αυτά συνυπολογίζονται και τα περίπου 20 της γραμμής του αεροδρομίου, με αποτέλεσμα να απομένουν πολύ λιγότερα στην πραγματικότητα.
Επικίνδυνες συνθήκες
Την εικόνα διαχρονικής αποσύνθεσης κατήγγειλε στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ επιβάτης λεωφορείου 304 (Άρτεμις – Στ. Νομισματοκοπείο), που περνά από την Αγία Παρασκευή, μέσω της Λ. Μεσογείων. «Οχήματα που εκπέμπουν μαύρο καπνό, είναι κατασκευής 1980, που πιθανόν να μην περνούσαν ΚΤΕΟ. Βρωμιά, ταλαιπωρία, ρύπανση. Ντρέπομαι για όλους μας που στοιβαζόμαστε σε αυτά», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το έργο καλούνται να καλύψουν 12μετρα οχήματα, τα οποία όμως έχουν περίπου τη μισή χωρητικότητα με αποτέλεσμα να αυξάνονται και οι ουρές στις στάσεις και να συνεχίζεται ο κύκλος της ταλαιπωρίας. Από κυβερνητικής πλευράς έχει ανακοινωθεί ότι 1 εκατ. ευρώ θα διατεθεί προκειμένου να επισκευαστούν και να δρομολογηθούν επιπλέον 100 λεωφορεία. Παράλληλα, για βελτίωση της κατάστασης εντός του χειμώνα δεσμεύεται το Υπουργείο Μεταφορών.
Περικοπές γραμμών του ΟΑΣΑ
Εκκρεμεί και άλλο ένα αίτημα του Δήμου Χαλανδρίου για επαναφορά της γραμμής Πολυδρόσου – Συνοικισμού. Μάλιστα, όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι στο Πολύδροσο, παρότι η γειτονιά βρίσκεται στην καρδιά του προαστίου, ο Οργανισμός θεωρεί την περιοχή ακριτική, καθώς η συχνότητα δρομολογίων του λεωφορείου 402 παραμένει από 25-40 λεπτά, και μάλιστα σε πρωινές ώρες, όπως 11.35 με 12.15.
Μάλιστα, η γραμμή αυτή (μαζί με Α5 και 65) προορίζεται να υποκαταστήσει και το δρομολόγιο 404 που αναστέλλεται, καθώς σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ παρουσιάζει χαμηλή επιβατική κίνηση. Μάλιστα, ο Οργανισμός δηλώνει πως ποντάρει στην κάλυψη από την τοπική συγκοινωνία του Δήμου, που υποτίθεται ότι λειτουργεί συμπληρωματικά.
Πάντως, όπως αναφέρουν στην εφημερίδα μας κάτοικοι του Κάτω Χαλανδρίου, μίας από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της περιοχής, η μειωμένη απήχηση της γραμμής 404 οφείλεται στην αραιή του εξυπηρέτηση που ξεπερνούσε τη μισή ώρα, με αποτέλεσμα οι πολίτες να επιλέγουν άλλες λύσεις. Μάλιστα, σε περίπτωση που θέλουν να μεταβούν στο κέντρο μπορεί να χρειαστεί να περπατήσουν 1 έως 1,5 χιλιόμετρο για τον κοντινότερο σταθμό μετρό (Αγία Παρασκευή ή Νομισματοκοπείο)
Στου Παπάγου, δε, ενοποιούνται οι λεωφορειακές γραμμές 409 και 413 σε ένα δρομολόγιο, κάτι που σύμφωνα με τον Οργανισμό διασφαλίζει καλύτερη αξιοπιστία στις γραμμές που εξυπηρετούν την περιοχή.
Η σύνδεση με το μετρό
Το θέμα που απασχολεί τις Διοικήσεις των Δήμων σε Αγία Παρασκευή και Χαλάνδρι είναι η σύνδεση με το μετρό και ιδίως με τον πλησιέστερο σταθμό και στις δύο περιοχές, αυτόν της Αγίας Παρασκευής. Μάλιστα, τον Οκτώβριο του 2018, ο δήμαρχος Χαλανδρίου, Σίμος Ρούσσος και ο τότε πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Αγίας Παρασκευής, Γεράσιμος Βλάχος είχαν συνάντηση με τον -εκείνη την περίοδο- επικεφαλής του ΔΣ του ΟΑΣΑ Τάσο Ταστάνη.
Από την πλευρά των εκπροσώπων των δήμων, κατατέθηκε πρόταση για τη δρομολόγηση νέας λεωφορειακής γραμμής που θα συνδέει τα κεντρικά σημεία των δύο πόλεων με το σταθμό του μετρό «Αγία Παρασκευή». Από πλευράς του Οργανισμού, δόθηκε διαβεβαίωση ότι το σχέδιο θα διερευνηθεί ύστερα από κυκλοφοριακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής και το πόρισμά της θα τεθεί υπόψη των δημοτικών Αρχών σε νέα συνάντηση. Μέχρι τώρα, οι Δήμοι δεν έχουν νεώτερα από τον ΟΑΣΑ,
Η βραδινή συγκοινωνία
Το Δημοτικό Συμβούλιο Παπάγου – Χολαργού, από τον περασμένο Ιούνιο, υπέβαλε αίτημα στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών με θέμα την εξυπηρέτηση της Λ. Μεσογείων τις νυχτερινές ώρες από τη γραμμή EXPRESS Χ 95 του Αεροδρομίου.
Οι υφιστάμενες τέσσερις λεωφορειακές γραμμές και η μία τρόλεϊ 24ωρης λειτουργίας (Χ14, 040, 500, 790, 11) δεν εξυπηρετούν τον άξονα της Λεωφόρου, ενώ το διευρυμένο ωράριο λειτουργίας της γραμμής 3 του Μετρό κατά 2 ώρες κάθε Παρασκευή και Σάββατο βράδυ,
δεν επαρκεί.
Στις 24 – 05 – 2019, η παράταξη «Δίκτυο Πολιτών» απέστειλε στον Οργανισμό επιστολή ζητώντας να εξετάσουν τη νυχτερινή λεωφορειακή γραμμή. Η απάντηση του ΟΑΣΑ ήταν καταρχήν αρνητική, πλην όμως αφήνει ανοιχτό το ζήτημα να εξεταστεί η πρόταση στο μέλλον. Με δεδομένη την κατάσταση, ο συνδυασμός πρότεινε να υποβληθεί από τον Δήμο αίτημα για εξυπηρέτηση του άξονα της Μεσογείων τις νυχτερινές ώρες από τη γραμμή Χ 95, με διακοπή του καθεστώτος βραδινής λειτουργίας.
Το Δ.Σ. Παπάγου – Χολαργού ενέκρινε ομόφωνα την πρόταση. Άλλωστε, όπως τονίζεται «μετά τα μεσάνυχτα, δεν υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση και η επιβατική κίνηση είναι περιορισμένη. Η άρση των υφιστάμενων περιορισμών επιβίβασης – αποβίβασης είναι εφικτή, θα ενισχύσει τα δημόσια έσοδα και κυρίως θα εξυπηρετήσει τους εργαζόμενους και τη νεολαία της περιοχής».
Αντίστοιχη απόφαση υποβολής αιτήματος προς τον ΟΑΣΑ για την εξυπηρέτηση του άξονα της Λεωφόρου Μεσογείων τις νυχτερινές ώρες πήρε ομόφωνα και το Δημοτικό Συμβούλιο της Αγίας Παρασκευής, τον Ιούλιο του 2019. Ανάλογη απόφαση πήρε και το δημοτικό συμβούλιο Χαλανδρίου στα μέσα Οκτωβρίου. Και οι τρεις Δήμοι θα αναμείνουν την απάντηση του αρμόδιου Οργανισμού…
Οι δυσκολίες των ΑμεΑ
Παράλληλα, έπειτα από σχετικές καταγγελίες, η Λαϊκή Συσπείρωση Παπάγου – Χολαργού θέτει το θέμα με τις προδιαγραφές στάσεων των γραμμών, ζητώντας να υπάρχει η κατάλληλη διαμόρφωση ώστε να διευκολύνουν τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες να ανέβουν στα λεωφορεία και, επίσης, αυτή η δυνατότητα να μην εμποδίζεται από παρκαρισμένα οχήματα και, βέβαια, τα οχήματα του ΟΑΣΑ να υποστηρίζουν την πρόσβαση των ΑμεΑ. Ο Δήμος διευκρίνισε ότι το ζήτημα είναι αρμοδιότητα του Οργανισμού, ενώ τα δημοτικά λεωφορεία, πρόσθεσε, διαθέτουν τον αναγκαίο εξοπλισμό.
Φάκελος «δημοτική συγκοινωνία»
Μπορεί οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας της κυβέρνησης (ΟΑΣΑ), ωστόσο, οι Δήμοι έχουν το «χαρτί» των τοπικών λεωφορείων για την κάλυψη αναγκών.
Αγία Παρασκευή
Το θέμα «καίει» πρώτα από όλα την Αγία Παρασκευή, που δεν διαθέτει δίκτυο δημοτικής συγκοινωνίας. Στο ζήτημα αναφέρθηκε ο νέος Δήμαρχος, Βασίλης Ζορμπάς, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε πριν από την ανάληψη των καθηκόντων του, τον περασμένο Ιούλιο. Απαντώντας σε ερώτηση της ΑΜΑΡΥΣΙΑΣ για το ποια βήματα σκοπεύει να ακολουθήσει, ο επικεφαλής της διοίκησης του Δήμου είπε: «Μέσα
στο πρώτο εξάμηνο της θητείας μας θα έχει βγει η μελέτη. Τα χρήματα είμαστε αποφασισμένοι να τα διαθέσουμε. Είναι μια κοινωνική παροχή στους δημότες, πιο σπουδαία από κάποιες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Το καλοκαίρι του 2020 θα έχουμε δρομολόγια».
Ανάμεσα στους στόχους του σχεδίου που παρουσίασε η παράταξη του κ. Ζορμπά τον Ιούλιο του 2018 ήταν η διασύνδεση των απομακρυσμένων γειτονιών του Δήμου, (περιοχές που αποκόπτονται ακόμη περισσότερο λόγω της «διχοτόμησης» της περιοχής από τη Λεωφόρο Μεσογείων), οι προτεινόμενες γραμμές (δύο στα όρια
του Δήμου και μία που θα συνδέει την πόλη με την Πολυτεχνειούπολη του Ζωγράφου και θα εξυπηρετεί τους φοιτητές της Αγίας Παρασκευής), ενώ το συνολικό κόστος εφαρμογής του σχεδίου που υπολογίζεται στα περίπου 127.000 ευρώ ετησίως (δαπάνες leasing τριών λεωφορείων και μισθοδοσίας των έξι οδηγών που
απαιτούνται).
Χαλάνδρι
Στον δήμο Χαλανδρίου λειτουργεί δημοτική συγκοινωνία η οποία είναι ακτινωτά διαρθρωμένη, με αρκετά κυκλικά δρομολόγια, σε ανταπόκριση και με γραμμές των ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΜΕΤΡΟ και Προαστιακό. Όπως σημειώνει ο Δήμαρχος Σίμος Ρούσσος, «ήδη έχουμε ενισχύσει τον στόλο με 5 επιπλέον λεωφορεία και διπλασιάσαμε τη συχνότητα ανταπόκρισης στην μία γραμμή Πολύδροσο –
Κοιμητήριο».
Η δημοτική Αρχή επιθυμεί να κάνει το ίδιο και για την γραμμή του Κάτω Χαλανδρίου. Ωστόσο, όπως αναφέρει, η αποκεντρωμένη διοίκηση δεν επιτρέπει την πρόσληψη οδηγών! Παράλληλα, η διοίκηση έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ) που προβλέπει πρόσθετη ενίσχυση της δημοτικής συγκοινωνίας.
Υπάρχουν 4 λεωφορειακές γραμμές που εκτελούν τα εξής δρομολόγια:
Β1: ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ – ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ – ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
– ΠΑΤΗΜΑ – ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ
(34 στάσεις – Σχολική Περίοδος
(15 Σεπτεμβρίου – 15 Ιουνίου): 07:50, 08:50, 09:50, 10:50, 11:50,12:50, 14:00, 14:50, 16:00, 16:50
Β2: ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ – ΠΑΤΗΜΑ
– ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
– ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ – ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ
(33 στάσεις): 07:50, 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00
Γ: ΚΑΤΩ ΧΑΛΑΝΔΡΙ
– ΠΛΑΤΕΙΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ
Αναχώρηση: 08:00, 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00
ΔΙΑΔΡΟΜΗ:
ΑΦΕΤΗΡΙΑ – ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΣ
(ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ 20)
Ο: ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ/ EXPRESS (Σάββατο)
Αναχώρηση: 08:00 – Κεντρική Πλατεία Χαλανδρίου ΠΛΑΤΕΙΑ ΧΙΟΥ – ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΣ
Παπάγου
Στα όρια του Δήμου Παπάγου – Χολαργού εκτελείται η διακοινοτική συγκοινωνία με δημοτικά λεωφορεία χωρίς κόμιστρο, τις πρωινές και μεσημβρινές ώρες, από Δευτέρα έως και Σάββατο.
Αφετηρία και τέρμα στον Παπάγο είναι η Πλατεία Κονίτσης και το λεωφορείο ξεκινά από αυτή κατά τις ακέραιες ώρες 07:40, 09:00, 10:00, 11:00, 12:00 και 13:00 ακολουθώντας το ακόλουθο κυκλικό δρομολόγιο: Φραγκογιάννη – Καραλή.
Η αφετηρία του δρομολογίου στον Χολαργό είναι στο τέρμα της 17ης Νοεμβρίου και η διαδρομή είναι η εξής:
Γρεβενών – Ναυαρίνου δεξιά – Υμηττού δεξιά – Εθνικής Αμύνης αριστερά – Αναστάσεως δεξιά – Μεσογείων δεξιά – Αρκαδίου δεξιά – Ψαρών δεξιά – 17ης Νοέμβρη αριστερά – 17η Νοέμβρη τέρμα.
Καθημερινά πραγματοποιούνται 7 δρομολόγια ανά μια ώρα με έναρξη 7.40, δηλαδή: 7:40, 8:40, 9:40, 10:40, 11:40, 12:40, 13:40 σε καθημερινή βάση, εκτός Σαββάτου και Κυριακής.
Παράλληλα, η Διοίκηση του Δημάρχου Ηλία Αποστολόπουλου συνεχίζει για τέταρτη χρονιά το δρομολόγιο του Δήμου για την εξυπηρέτηση φοιτητών της περιοχής, προς το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Αλέξανδρος Καζαντζίδης