Γράφει ο Γιάννης Μπεθάνης – Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 21/09/2024
Υπό κανονικές συνθήκες κι όχι τις (μετα)μνημονιακές που ζούμε και οι οποίες έχουν οδηγήσει σε εκπτώσεις υπηρεσιών προς τον πολίτη από το κράτος σε όλες του τις εκφάνσεις (Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι, δημόσιοι φορείς κ.λπ.), θα ήταν αδιανόητο και θα είχε ξεσηκώσει κόσμο ένα γεγονός όπως το «ψαλίδι» ολκής του Δήμου Αμαρουσίου στα δρομολόγια της Δημοτικής Συγκοινωνίας. Ένα «ψαλίδι» που υπαγορεύεται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, όπως αναφέρει η δημοτική Αρχή, επειδή, λέει, δεν δικαιολογούνται οι δαπάνες για τη βενζίνη των «κόκκινων» λεωφορείων ώστε να εκτελούν τα πλήρη δρομολόγια που επί 27 χρόνια όλοι ξέραμε: από νωρίς το πρωί δηλαδή, έως αργά το βράδυ.
Κι εδώ αρχίζουν οι απορίες που κάθε επιβάτης και χρήστης της Δημοτικής Συγκοινωνίας, αλλά και κάθε πολίτης, ενδεχομένως έχει:
Απορία 1η: Μέχρι και πριν τις διακοπές του φετινού καλοκαιριού, τα «κόκκινα» λεωφορεία εκτελούσαν κανονικά τα πλήρη δρομολόγιά τους. Δηλαδή μόλις πριν 2-3 μήνες η βενζίνη δικαιολογείτο κανονικά και ξαφνικά υπάρχει πρόβλημα; Τι μεσολάβησε;
Απορία 2η: Ας δεχτούμε, ωστόσο, ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του κράτους έχουν «σφίξει» τις «δαγκάνες» τους και είναι πολύ πιο σχολαστικές και αποφασιστικές (όπως θα έπρεπε άλλωστε εδώ και δεκαετίες, πριν φτάσουμε στα σημερινά μας χάλια). Πόσο «καταδικαστική» μπορεί να είναι για τα οικονομικά του κράτους ή του Δήμου Αμαρουσίου η βενζίνη που ξοδεύεται για τα πλήρη δρομολόγια; Δηλαδή η έννοια της κοινής ωφέλειας, της εξυπηρέτησης εκατοντάδων ή χιλιάδων πολιτών στις καθημερινές μετακινήσεις τους και η παρεπόμενη μείωση της χρήσης Ι.Χ., δεν συνιστά πλέον «value for money» που λένε και οι… τεχνοκράτες; Εκτός εάν υπάρχουν «ανορθογραφίες» στη χρήση της βενζίνης, ενδεχόμενο που δεν θέλουμε ούτε να σκεφτόμαστε.
Απορία 3η: Πάμε στον Δήμο Αμαρουσίου και την επικοινωνιακή του πολιτική, καθώς η αρχική απουσία των λεωφορείων από τους δρόμους της πόλης στις αρχές Σεπτεμβρίου συνοδεύτηκε από «σιγή ασυρμάτου». Πολλοί άνθρωποι βρέθηκαν στις στάσεις θεωρώντας ότι, όπως κάθε χρόνο, τα «κανονικά» δρομολόγια θα έχουν επιστρέψει, περιμένοντας μάταια, αλλά, εξίσου σημαντικό, μην έχοντας ειδοποιηθεί με κάποια ανακοίνωση για το πρόβλημα. Η ΑΜΑΡΥΣΙΑ έγινε αποδέκτης πολλών διαμαρτυριών επιβατών, ενώ δεν είμαστε σε θέση να επιβεβαιώσουμε τις καταγγελίες ορισμένων που επιχείρησαν να μάθουν τι συμβαίνει από τον Δήμο, δίχως, όπως μας ανέφεραν, να καταστεί εφικτό. Για ποιον λόγο, λοιπόν, κρίθηκε ως μη αναγκαία μια τέτοια ανακοίνωση ώστε να αποφευχθεί η ταλαιπωρία και η αγανάκτηση;
Απορία 4η: Κι εντάξει, τα δρομολόγια κρίθηκαν πολλά από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και έπρεπε να μειωθούν. Και πολύ σωστά ο Δήμος κάνει λόγο για «κοινωνικό» ρόλο της Δημοτικής Συγκοινωνίας (με αυτόν τον σκοπό άλλωστε ιδρύθηκε) και επέκτεινε τα δρομολόγια από και προς το Σισμανόγλειο νοσοκομείο μέχρι και λίγο πριν τις 21.00. Όμως αν ρίξουμε μια ματιά στο χειμερινό πρόγραμμα, όπως έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Δήμου, βλέπουμε ότι δεν είναι το μόνο δρομολόγιο που «ξέφυγε» των περικοπών. Διότι το ίδιο ισχύει και για το δρομολόγιο από και προς τα δύο εμπορικά κέντρα «The Mall» και «Golden Hall». Κι όχι μόνο ισχύει, αλλά ξεπερνά ακόμη και το δρομολόγιο για το Σισμανόγλειο, τελειώνοντας τις καθημερινές λίγο πριν τις 22:00! Γιατί δεν αναφέρεται στην ανακοίνωση του Δήμου, αφού αφορά πολύ κόσμο επίσης; Και άραγε τι πιστεύουν γι’ αυτό ο Εμπορικός Σύλλογος και οι καταστηματάρχες του κέντρου της πόλης;
(Ευτυχώς, τουλάχιστον, που τα χειμερινά δρομολόγια ξεκινούν πλέον νωρίς το πρωί κι όχι από τις 9:00 όπως τις πρώτες ημέρες μετά τον αγιασμό των σχολείων, καθώς έτσι εξυπηρετούνται κανονικά όσοι μαθητές πηγαινοέρχονται στα σχολεία τους. Ωστόσο, αρκετά παιδιά της πόλης που χρησιμοποιούσαν τα «κόκκινα» τα απογεύματα για τα φροντιστήρια ή τις αθλητικές ή άλλες δραστηριότητές τους, θα πρέπει να ψάξουν άλλους τρόπους μετακίνησης. Κάτι που μπορεί να συνεπάγεται αύξηση των Ι.Χ. στους δρόμους).
Η Δημοτική Συγκοινωνία αποτέλεσε και αποτελεί ένα αυτοδιοικητικό κεκτημένο του Δήμου Αμαρουσίου πολύ μπροστά από το 1997, όταν και ιδρύθηκε από τη δημοτική Αρχή του Παναγιώτη Τζανίκου. Συνιστά τη διαχρονική «ναυαρχίδα» των υπηρεσιών που παρέχει προς τους πολίτες, η οποία αγκαλιάστηκε από τον κόσμο, τον εξυπηρετεί, του δίνει λύσεις στις καθημερινές του μετακινήσεις, αφήνει αρκετά αυτοκίνητα παρκαρισμένα, συμβάλει στην κοινωνική ζωή της πόλης. Έδειξε τον δρόμο και σε άλλους Δήμους ώστε να ιδρύσουν κι εκείνοι Δημοτική Συγκοινωνία, εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο, γι’ αυτό και κανείς δεν έφτασε ή ξεπέρασε τον Δήμο Αμαρουσίου σε στόλο και δρομολόγια. Τι μήνυμα μπορεί να στέλνει αυτή η περικοπή από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για το μέλλον της υπηρεσίας αυτής; Μάλλον δυσοίωνο, έτσι δεν είναι;
Συνεχίζοντας έτσι τις μνημονιακές πολιτικές που θέλουν ότι «κρατικό» ή «δημοτικό» να δαιμονοποιείται και να κυνηγιέται, ακόμη κι αν κάνει καλύτερη τη ζωή των πολιτών. Ως πού θα τραβήξει αυτό δεν γνωρίζουμε. Αυτό που ξέρουμε όμως είναι αυτό που είπαμε στην αρχή: Καμία αντίδραση, κανένας προβληματισμός. Ακόμη και από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, των οποίων εδώ και 2 εβδομάδες που υπάρχει το πρόβλημα και τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που η εφημερίδα οδεύει προς το πιεστήριο, η σιωπή είναι εκκωφαντική.
Υ.Γ. Η δημοτική Αρχή παραπέμπει σε μελλοντική απόκτηση ηλεκτρικών λεωφορείων για να λύσει το πρόβλημα και να επανέλθουν τα δρομολόγια σε πλήρη ανάπτυξη. Καλό θα ήταν στη σχετική ανακοίνωση να υπάρξουν περισσότερες λεπτομέρειες για τον χρονικό ορίζοντα απόκτησής τους, ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες για πόσο θα κρατήσουν οι περικοπές δρομολογίων. Θα επανέλθουμε…