Γράφει ο Γιάννης Μπεθάνης – Από την έντυπη έκδοση της εβδομαδιαίας Αμαρυσίας – 08/11/2025
Aντιγράφουμε τα κυριότερα σημεία της ιστορίας των Ελληνικών Ταχυδρομείων, όπως αυτά αναγράφονται στην επίσημη ιστοσελίδα τους:
- Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) διαδραματίζουν για 197 χρόνια σημαντικό ρόλο στο κοινωνικό και επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας, με 475 καταστήματα, 471 ταχυδρομικά πρακτορεία και 3.070 εργαζόμενους. Ιδρύθηκαν στις 24 Σεπτεμβρίου 1828 από τον πρώτο Κυβερνήτη της Ελλάδας, Ιωάννη Καποδίστρια, με το υπ’ αριθμό 6550 Ψήφισμα ΙΖ’.
- Το 1970, η ταχυδρομική υπηρεσία απέκτησε την ιδιότητα του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με τίτλο «ΕΛΤΑ» και αποτέλεσε δημόσια επιχείρηση με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας. Το 1998 ξεκίνησε ένα σημαντικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναδιάρθρωσης, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας. Την ίδια χρονιά ιδρύεται η θυγατρική εταιρεία ΚΕΚ-ΕΛΤΑ Α.Ε.
- Το 2000 ιδρύεται η θυγατρική εταιρεία με τίτλο ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΕΛΤΑ Α.Ε.
- Την 1/1/2013, με τον Ν. 4053/2012, πραγματοποιήθηκε η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς της Ελλάδας και διαμορφώθηκε ένα νέο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας.
- Το 2018, υλοποιείται η μεταβίβαση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στα ΕΛΤΑ στην Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών & Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.).
- Τον Δεκέμβριο του 2020, με τον Ν. 4758/2020, θεσπίστηκε νέο πλαίσιο λειτουργίας των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Πραγματοποιείται αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών & Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) κατέχει το 100% των μετοχών των ΕΛΤΑ.
- Τον Οκτώβριο του 2024, πραγματοποιείται η συνένωση των ΕΛΤΑ και ΕΛΤΑ Courier, με στόχο τη δημιουργία μιας καινοτόμου και αποδοτικής εταιρείας που θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της μικρομεσαίας οικονομίας στην Ελλάδα.
Τα ΕΛΤΑ, κατανοώντας τις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς, ανανεώνουν το μίγμα προϊόντων και υπηρεσιών με την εισαγωγή στο δίκτυό τους νέων καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών, με στόχο την ενίσχυση της ποιότητας εξυπηρέτησης σε όλη τη χώρα.
Όταν μιλάμε για την ίσως μακροβιότερη και πιο ιστορική υπηρεσία της χώρας, πάνω στην οποία θεμελιώθηκε η επικοινωνία και ανάπτυξη του ελληνικού κράτους και των κατοίκων της χώρας επί σχεδόν 2 αιώνες, κανονικά θα έπρεπε να τη χαρακτηρίζουμε «δημόσια». Κι όμως… Ενώ κατάφερε να επιβιώσει τόσες δεκαετίες, έπρεπε να φτάσουμε στο πρώτο τρίτο της νέας χιλιετίας για να δούμε τη σταδιακή «αποκαθήλωσή» της και τη σταδιακή αποψίλωσή της, με αποκορύφωμα το προωθούμενο κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ σε όλη την Ελλάδα.
Το «δέμα» που παραδόθηκε στα Ελληνικά Ταχυδρομεία από την κυβέρνηση, το «κράτος εν κράτει» Υπερταμείο και τη διοίκηση του Οργανισμού (ή «εταιρεία» καλύτερα, μιας κι έτσι τη βλέπουν οι τεχνοκράτες), δυστυχώς μέχρι στιγμής δεν επιστρέφεται στους αποστολείς του ως «απαράδεκτον». Οι τεχνοκράτες της κυβέρνησης βλέπουν νούμερα και ισολογισμούς εκεί που εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες έβλεπαν μέχρι σήμερα εξυπηρέτηση και φτηνές τιμές. Αλλά οι πολίτες εδώ και χρόνια συνιστούν τον τελευταίο τροχό της αμάξης…
Η κυβέρνηση εξώθησε ουσιαστικά σε παραίτηση τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, όχι επειδή ήθελε να πάρει πίσω την απόφασή της, αλλά επειδή δεν «σέρβιρε» το φάρμακο με λίγη «ζάχαρη», ώστε να το καταπιούμε δίχως γκρίνια. Εξιλαστήριο θύμα και προσωρινή ικανοποίηση βουλευτών που φοβούνται το «κράξιμο» στις εκλογικές τους περιφέρειες.
Όμως ο λεγόμενος «εξορθολογισμός» των οικονομικών του Οργανισμού θα προχωρήσει, δίχως η κυβέρνηση να υπολογίσει τις κραυγές διαμαρτυρίας πολιτών, δημάρχων, βουλευτών. Όπως έχουν προχωρήσει και έχουν «περάσει» όλες οι αντίστοιχες πρωτοβουλίες που έχουν αφαιρέσει από αυτονόητα κοινωνικά αγαθά τον δημόσιο χαρακτήρα τους και τα έχουν περάσει στα χέρια των τεχνοκρατών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην τσέπη μας και στην καθημερινότητά μας.
Να υποθέσουμε ότι το «τελευταίο οχυρό» είναι πλέον το νερό; Ελπίζουμε να μη φτάσουμε σε αυτό το έσχατο σημείο…








































































































