Γράφει ο Αλέξανδρος Καζαντζίδης – Από την έντυπη έκδοση της Καθημερινής Αμαρυσίας, φύλλο Χαλανδρίου – Αγίας Παρασκευής – Παπάγου – Χολαργού – 22/10/2025
Η καθημερινή εικόνα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) του Λεκανοπεδίου συνεχίζει να προδίδει ένα σύστημα στα όριά του. Παρά την εμφανή επιστροφή των πολιτών στις δημόσιες συγκοινωνίες και την αύξηση εσόδων στα κρατικά ταμεία, τα δρομολόγια μειώνονται, οι χρόνοι αναμονής μεγαλώνουν και ο συνωστισμός, ειδικά σε ώρες και περιόδους αιχμής, έχει γίνει συνήθεια.
Τα βιώματα του κοινού επιβεβαιώνει η έκθεση πεπραγμένων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας (ΟΑΣΑ). Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 2024 καταγράφηκαν 35,4 εκατομμύρια περισσότερες επιβιβάσεις σε σχέση με έναν χρόνο πριν, τη στιγμή που τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 229.000!
Πέρσι, εκτελέστηκαν 936 λιγότερες διαδρομές λεωφορείων και 135 ήταν οι «χαμένες» διελεύσεις του μετρό (περίπου 2,4 εκατ. «οχηματοχιλιόμετρα»). Παράλληλα, η αναλογία εκτέλεσης δρομολογίων σε σχέση με τα προγραμματισμένα «έπεσε» δραματικά στα τρόλεϊ: 68,8%.
Την ίδια ώρα, οι «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ) έχασαν 172 εργαζομένους μέσα σε ένα έτος, ενώ οι Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ) κατέγραψαν μείωση 67 ατόμων. Αυτή η «αιμορραγία» προσωπικού έχει, προφανώς, επίπτωση στην εκτέλεση των δρομολογίων και στην ασφάλεια του συστήματος, σε μία συγκυρία του θετικού μέτρου της 24ωρης λειτουργίας τα Σάββατα.
Μέσα σε αυτό το σκηνικό, τα συνολικά έσοδα από εισιτήρια και κάρτες ανήλθαν στα 527,2 εκατομμύρια ευρώ (από 481,2 εκατ. € το 2023)! Mάλιστα, το «κυνήγι» επιβεβαίωσης της επικύρωσης εισιτηρίων εντατικοποιήθηκε, με 5,7 εκατ. ελέγχους και 150.485 πρόστιμα το 2024. Παράλληλα, αυξήθηκαν και τα παράπονα του κοινού κατά 30%, κυρίως για καθυστερήσεις και πλημμελή εξυπηρέτηση. Μόνο η ΟΣΥ συγκέντρωσε συνολικά 8.552 διαμαρτυρίες επιβατών, το 2024.
Πέρα από τα παραπάνω προβλήματα, στις περιοχές που καλύπτει το παρόν φύλλο, υπάρχουν μικρά αλλά σημαντικά ζητήματα με τα ΜΜΜ. Ενδεικτικά, στο μετρό Αγίας Παρασκευής στις αρχές Οκτωβρίου, δεν λειτουργούσαν για σχεδόν 10 μέρες -εναλλάξ- οι δύο κυλιόμενες σκάλες. Στον σταθμό «Χαλάνδρι» τα πρωτοβρόχια έφεραν μαζί τους και πάλι τις οροφές που στάζουν.
Καλές είναι, λοιπόν, οι selfies κυβερνητικών στελεχών και αξιωματούχων στους συρμούς τα Σαββατόβραδα, καλύτερη, όμως, θα ήταν η εξυπηρέτηση των πολιτών, έστω στα βασικά…